• norsk
    • English
  • norsk 
    • norsk
    • English
  • Logg inn
Vis innførsel 
  •   Hjem
  • Norges Handelshøyskole
  • Thesis
  • Master Thesis
  • Vis innførsel
  •   Hjem
  • Norges Handelshøyskole
  • Thesis
  • Master Thesis
  • Vis innførsel
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Gevinstrealising i RPA-prosjekter : en kvalititativ casestudie av hvordan gevinstrealisering i RPA-prosjekter kan forstås

Ruud, Bjørn Kristoffer; Vollan, Fredrik Bjørseth
Master thesis
Thumbnail
Åpne
masterthesis.pdf (928.8Kb)
Permanent lenke
https://hdl.handle.net/11250/2644658
Utgivelsesdato
2019
Metadata
Vis full innførsel
Samlinger
  • Master Thesis [3258]
Sammendrag
I denne masterutredningen belyses forskningsspørsmålet: Hvordan kan gevinstrealisering ved

RPA forstås? Begrepet RPA referer til programvare som kan brukes til å automatisere

manuelle prosesser i en organisasjon. Forskningsspørsmålet er motivert av at mange selskaper

sliter med å realisere gevinster ved investeringer i teknologi, på tross av alle potensielle

gevinster som teknologi tilskrives. RPA er intet unntak, og det er derfor interessant å

undersøke hvilke mekanismer og faktorer som påvirker gevinstarbeidet i praksis. For å

undersøke dette har vi gjennomført en eksplorerende casestudie basert på personlige

dybdeintervju med åtte personer fra fem norske bedrifter og to konsulenthus.

Vi finner at man kan besvare forskningsspørsmålet gjennom mekanismene prosjekt og

organisasjon. Prosjektets formål er av betydning siden det legger føringer på hva slags

gevinster prosjektteamet søker, og hvilke mål de anvender og måles på. Vi finner at ansatte

setter fokus på økt kvalitet, heller enn besparte kostnader ved innføringen av RPA. Ofte er

målene man søker vanskelige å dokumentere, og bedrifter erfarer at gevinstoppfølging og

dokumentasjon i etterkant av prosjekter er krevende aktiviteter. Våre funn viser at

casebedriftene blir mer profesjonelle i gevinstarbeidet ved RPA, i tråd med at de automatiserer

flere prosesser. Volum og erfaring ser dermed ut til å ha en effekt på gevinstarbeidet.

Organisasjonen er viktig fordi RPA kun skaper verdi ved å påvirke organisasjonen den

innføres i. Vi ser at god retorikk er vesentlig for å få ansatte til å akseptere teknologien. Å ha

ansatte med seg er viktig siden det er de som best vet hvor roboten kan tilføre organisasjonen

verdi. Det er i også viktig å ha kompetente ansatte. Det er de som kjenner prosessene roboten

skal anvendes i, og at de forstår teknologien er vesentlig for at man sitter igjen med en godt

automatisert prosess i etterkant. Avslutningsvis erfarer vi at de fleste bedriftene i vårt

datamateriale mangler den tekniske kompetansen som kreves for å forvalte RPA selv. Vi

konkluderer med at en moden organisasjon som gjennom erfaring forstår RPA og dets formål

er vesentlig for å lykkes med å realisere gevinster fra RPA.

Kontakt oss | Gi tilbakemelding

Personvernerklæring
DSpace software copyright © 2002-2019  DuraSpace

Levert av  Unit
 

 

Bla i

Hele arkivetDelarkiv og samlingerUtgivelsesdatoForfattereTitlerEmneordDokumenttyperTidsskrifterDenne samlingenUtgivelsesdatoForfattereTitlerEmneordDokumenttyperTidsskrifter

Min side

Logg inn

Statistikk

Besøksstatistikk

Kontakt oss | Gi tilbakemelding

Personvernerklæring
DSpace software copyright © 2002-2019  DuraSpace

Levert av  Unit