Kartlegging av frynsegoder i Norge
Abstract
Formålet med denne masterutredningen er å undersøke hvordan frynsegoder blir brukt i Norge.
Vår problemstilling er kartlegging av frynsegoder i Norge, og vi har brukt fire tilleggsspørsmål
for å gi videre klarhet i hvilke spesifikke områder vi ønsket å undersøke.
For å svare på denne problemstillingen har vi innhentet sekundærdata fra årsrapporter til 112
selskaper, i tidsrommet 2010-2018. Innsamlingen av primærdata har foregått gjennom en
spørreundersøkelse som ble sendt ut til 77 HR-ansvarlig i vårt utvalg. Vi fikk tilbake 38
fullverdige svar fra denne undersøkelsen. I tillegg til disse undersøkelsene har vi også
analysert arbeidskraftkostnadsundersøkelsen utgitt av SSB for perioden 2008-2016.
De frynsegodene som oftest blir tilbudt av selskapene i vårt utvalg er mobiltelefon/internett
betalt av arbeidsgiver, subsidiert kantine og annen mat/drikke, samt julebord og forsikringer.
Det viser seg at ansattes trivsel, sosiale mekanismer og selskapers omdømmebygging er de
viktigste årsakene for bruk av frynsegoder. Gjennom årsrapportene og
arbeidskraftkostnadsundersøkelsen finner vi at andelen frynsegoder i forhold til lønninger blir
redusert. For fremtiden tror vi denne trenden kommer til å fortsette, vi tror også at
sammensetningen av frynsegodepakkene vil utvikle seg de neste årene.