• norsk
    • English
  • English 
    • norsk
    • English
  • Login
View Item 
  •   Home
  • Norges Handelshøyskole
  • Thesis
  • Master Thesis
  • View Item
  •   Home
  • Norges Handelshøyskole
  • Thesis
  • Master Thesis
  • View Item
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Enkelt å forstå, men vanskelig å praktisere : en studie av styringssystemet OKR og hvordan det praktiseres i norske selskap

Eriksen, Fredrik; Orban, Guillaume
Master thesis
Thumbnail
View/Open
masterthesis.pdf (1.980Mb)
URI
https://hdl.handle.net/11250/2679389
Date
2020
Metadata
Show full item record
Collections
  • Master Thesis [3258]
Abstract
Studien vår tar for seg styringssystemet «Objectives and Key Results», også referert til som

OKR. Formålet med denne masteroppgaven er å finne ut hvordan selskap benytter OKR, samt

se på hvordan OKR kan kombineres med andre styringssystem i en styringspakke. For å

besvare masteroppgaven har vi gjennomført en spørreundersøkelse av 35 norske selskap, der

24 av selskapene benytter OKR som styringssystem.

En tematisk litteraturanalyse av OKR og andre styringssystem viser at OKR har unike

særtrekk som skiller styringssystemet fra andre styringssystem. OKR er et enkelt

styringssystem, og skal ikke knyttes opp mot belønning. Styringssystemet egner seg svært

godt til kortsiktig planlegging, og en kombinasjon av tilnærmingene top-down og bottom-up

forsikrer målkongruens i selskap. Samtidig fører bruken av «Stretch Mål» til ambisiøs

målsetting. OKR er så vidt vi vet det eneste styringssystemet med disse egenskapene.

Våre funn viser at selv om OKR er et styringssystem som er forholdsvis intuitivt og enkelt å

forstå, kan styringssystemet være vanskelig å benytte i praksis. Dette begrunnes med at de

norske selskapene i undersøkelsen synes å velge antall mål og nøkkelresultater delvis på feil

grunnlag i forhold til anbefalingene til OKR-litteraturen.

Variasjonen i antall OKR-er blant de norske selskapene kan i hovedsak forklares av variasjon

i antall mål. Funnene viser videre at variasjonen i antall mål kan forklares av størrelse på

selskapet og periodelengde.

Et tema som ikke diskuteres i OKR-litteraturen er hvor bredt OKR bør benyttes i et selskap.

Et interessant funn fra studien er at OKR ikke benyttes i alle team i selskapet, dersom teamnivå

er det laveste nivået OKR praktiseres. Ved bruk av individnivå benytter flesteparten av

selskapene OKR-er for alle individer i selskapet.

Avslutningsvis konkluderer vi med at OKR egner seg spesielt dårlig til økonomisk oppfølging

og langsiktig planlegging. Komplekse selskap som ønsker å benytte seg av OKR må derfor

kombinere OKR med andre styringssystem i en styringspakke. OKR vil egne seg godt for

selskap som (1) har utfordringer med målkongruens og å skape et felles syn på hva de viktigste

fokusområdene er for hele selskapet, eller (2) ønsker en enkel måte å drive dynamisk

målstyring.

Contact Us | Send Feedback

Privacy policy
DSpace software copyright © 2002-2019  DuraSpace

Service from  Unit
 

 

Browse

ArchiveCommunities & CollectionsBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsDocument TypesJournalsThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsDocument TypesJournals

My Account

Login

Statistics

View Usage Statistics

Contact Us | Send Feedback

Privacy policy
DSpace software copyright © 2002-2019  DuraSpace

Service from  Unit