En teoretisk studie av TV-markedet : Hvordan differensieringsgrad påvirker konkurransen i TV-markedet
Abstract
Hensikten med denne oppgaven er å undersøke hvordan differensieringsgraden i tosidige
TV
-
markeder påvirker likevekts
løsningen. Vi undersøker hvordan denne sammenhengen
påvirkes av at
annonsørene kan reklamere på flere TV
-
kanaler og av at nye kanaler etablerer
seg i markedet, i tillegg til å sammenligne likevektsløsningen med samfunnsoptimum
.
TV
-
kanaler er typisk avhengige av etterspørsel både fra seere og annonsører, og dette medfører
at analysen blir mer kompleks enn i tradisjonelle ensidige markeder. For
å
besvare
problemstillingen tar vi for oss to artikler av b
lant andre Reisinger (2009, 2012
). Vi bruker
Hotelling
-
modellen for å modellere et duopol med priskonkurranse
i
annonsemark
edet. Ved
hjelp av Salop
-
modellen analyserer vi et marked med to eller flere kanaler, hvor det er
priskonkurranse i seermarkedet og kvantumskonkurranse i annonsemarkedet.
Vi viser
blant
annet at differensieringsgraden har betydning for kanalenes profitt, d
en strategiske
interaksjonen mellom kanalene og hvorvidt likevektsløsningen er samfunnsøkonom
isk
optimal. Vi viser
også
at noen av
utfallene i det tosidige TV
-
markedet står i kontrast til det vi
skulle forvente å finne i et
ensidig marked. Deriblant
at nye
tableringer kan føre til at TV
-
kanalenes profitt øker, og at en økning i differensieringsgrad
,
når denne allerede er høy
,
kan
føre til at kanalene oppnår lavere profitt.