Vis enkel innførsel

dc.contributor.authorEide, Dorthe
dc.contributor.authorLadegård, Gro
dc.contributor.authorLangåker, Lise
dc.contributor.authorLines, Rune
dc.contributor.authorNilsen, Etty
dc.contributor.authorWennes, Grete
dc.date.accessioned2015-04-27T07:08:02Z
dc.date.accessioned2015-04-27T09:52:31Z
dc.date.available2015-04-27T07:08:02Z
dc.date.available2015-04-27T09:52:31Z
dc.date.issued2013
dc.identifier.citationMagma - Tidsskrift for økonomi og ledelse 2013, 16(5):49-58nb_NO
dc.identifier.issn1500-0788
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11250/282484
dc.description-With permission from publisher, Fagbokforlagetnb_NO
dc.description.abstractDenne artikkelen tar opp utfordringer ved å undervise på grunnleggende kurs i organisering og ledelse. Problematikken er hovedsakelig motivert av to forhold. For det første er undervisningen ofte studentenes første møte med kritisk og analytisk tenkning, drøfting og oppgaveskriving på høgskolenivå – uavhengig av fag. For det andre skal grunnlaget legges for forståelse av hva som skjer i organisasjoner, for neste generasjon ledere og arbeidstakere. Utfordringene diskuteres gjennom å sette søkelyset på krav til undervisning og læring og hvordan disse kravene kan innfris innenfor dagens rammebetingelser og grunnleggende antakelser og teorier og dessuten hvordan faget kan gjøres praksisnært. Utfordringene er mange og delvis motstridende: På den ene side er det et krav at undervisningen skal være forskningsbasert, og at studentene skal øves i refleksjon og kritisk tenkning. Et definert læringsutbytte er å kunne anvende teorier for å forstå organisasjoner og kunne vurdere løsninger og prioriteringer i organisasjonsmessige sammenhenger. På den annen side blir organisasjons- og ledelsesfag ofte undervist i store grupper i auditorium, noe som gjør det vanskelig å legge til rette for interaksjon og kollektiv refleksjon. De underliggende antakelsene i de teoretiske rammeverkene er til stede, men de er ofte usynlige og implisitte. Ghoshal (2005) hevder blant annet at teoriene karakteriseres av underliggende antakelser om opportunisme og konkurranse, mens for eksempel etisk refleksjon er helt fraværende. Distansen mellom teori og praksis oppfattes som stor av studentene. Det skyldes særlig studentenes unge alder og derved knappe erfaring med arbeidslivet, noe som også øker utfordringene i undervisningen og stiller større krav til eksempelbruk og bruk av eksterne undervisere.nb_NO
dc.language.isonobnb_NO
dc.publisherFagbokforlagetnb_NO
dc.relation.urihttp://www.magma.no/grunnleggende-utfordrende-utfordringer-i-undervisning-i-grunnleggende-organisasjonsfag
dc.relation.urihttp://www.magma.no/grunnleggende-utfordrende-utfordringer-i-undervisning-i-grunnleggende-organisasjonsfag
dc.subjectinnføringskursnb_NO
dc.subjectlæringsutbyttenb_NO
dc.subjectlæringsutfordningernb_NO
dc.subjectgrunnleggende antakelsernb_NO
dc.subjectrefleksjonnb_NO
dc.subjectpraksisnærhetnb_NO
dc.titleGrunnleggende utfordrende – utfordringer i undervisning i grunnleggende organisasjonsfagnb_NO
dc.typeJournal articlenb_NO
dc.typePeer reviewed
dc.date.updated2015-04-27T07:08:02Z
dc.source.pagenumber49-58nb_NO
dc.source.volume16nb_NO
dc.source.journalMagma - Tidsskrift for økonomi og ledelsenb_NO
dc.source.issue5nb_NO
dc.identifier.cristin1045811


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel