dc.contributor.author | Hagen, Kåre Petter | |
dc.contributor.author | Pedersen, Karl Rolf | |
dc.contributor.author | Tveter, Eivind | |
dc.date.accessioned | 2015-04-27T10:57:33Z | |
dc.date.available | 2015-04-27T10:57:33Z | |
dc.date.issued | 2014-12 | |
dc.identifier.isbn | 978-82-491-0878-7 (elektronisk versjon) | |
dc.identifier.isbn | 978-82-491-0877-0 (trykt versjon) | |
dc.identifier.issn | 0803-4036 | |
dc.identifier.uri | http://hdl.handle.net/11250/282496 | |
dc.description.abstract | Denne rapporten drøfter mernytte i form av økt produktivitet som følge av transportinvesteringer som bidrar til økt lokal konkurranse og større og tettere arbeidsmarkeder. Rapporten tar utgangspunkt i utenlandske studier som finner klare sammenhenger mellom produktivitet og grad av agglomerasjon i arbeidsmarkedet og drøfter i hvilken grad disse er overførbare til norske forhold.
Rapporten diskuterer studier av produktivitetseffekter fra store infrastrukturprosjekter i Norge basert på fem case. Det påvises at flere infrastrukturprosjekter viser en mernyttevirkning i form av lønnsøkning, men resultatene spriker betydelig. Rapporten tar også opp en del metodiske spørsmål slik som problemet med å definere et relevant sammenligningsgrunnlag for langsiktige prosjekter. Det drøftes også i hvilken grad produktivitetseffekter fra transportinvesteringer kan skyldes sorteringsvirkninger i arbeidsmarkedet ved at byer og tettbygde strøk kan ha en tendens til å tiltrekke seg de mest produktive arbeiderne. | nb_NO |
dc.language.iso | nob | nb_NO |
dc.publisher | SNF | nb_NO |
dc.relation.ispartofseries | Rapport;2014:11 | |
dc.title | Ringvirkninger fra samferdselsinvesteringer | nb_NO |
dc.type | Research report | nb_NO |
dc.subject.nsi | VDP::Social science: 200::Economics: 210::Economics: 212 | nb_NO |