Kunnskapsdeling i en kompleks organisasjon
Journal article, Peer reviewed

View/ Open
Date
2011Metadata
Show full item recordCollections
- Articles (SOL) [143]
Original version
Magma - Tidsskrift for økonomi og ledelse 2011, 3:64-70Abstract
Kunnskapsbaserte ressurser er sentrale for bedrifters evne til å konkurrere i et marked. For å utvikle og vedlikeholde slike ressurser er det viktig at ansatte i ulike enheter i virksomheten utveksler erfaringer og deler kunnskap. Feltet kunnskapsledelse, eller knowledge management, tar opp hvordan ulike kunnskapselementer kan dokumenteres, standardiseres, lagres, utvikles, spres og anvendes i en organisasjon. I denne artikkelen går vi inn på ett virkemiddel for kunnskapsdeling i organisasjoner; bruken av formelle fagnettverk for utvikling, overføring og anvendelse av kunnskap. Det empiriske materialet er hentet fra Statoil, som i norsk målestokk er en stor og kompleks organisasjon hvor svært mange disipliner og kompetanseområder er representert. Artikkelen beskriver oppbyggingen av fagnettverkene, hvilke bidrag disse gir til bedriften, samt forhold som fremmer kunnskapsdeling og -anvendelse. Det legges særlig vekt på hvordan (ikke-hierarkisk) nettverksledelse påvirker kunnskapsprosesser, og hvordan lederutfordringene i denne konteksten håndteres.
Description
-With permission from publisher, Fagbokforlaget