Vis enkel innførsel

dc.contributor.authorKnudsen, Eirik Sjåholm
dc.contributor.authorLien, Lasse B.
dc.date.accessioned2015-05-18T06:36:29Z
dc.date.accessioned2015-05-18T10:42:59Z
dc.date.available2015-05-18T06:36:29Z
dc.date.available2015-05-18T10:42:59Z
dc.date.issued2014
dc.identifier.citationMagma - Tidsskrift for økonomi og ledelse 2014, 17(6):95-102nb_NO
dc.identifier.issn1500-0788
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11250/283684
dc.description-With permission from publisher, Fagbokforlagetnb_NO
dc.description.abstractNæringslivet kan ses på som en stor seleksjonsmekanisme. På sitt beste er det en seleksjonsmekanisme som kontinuerlig reallokerer ressurser dit produktiviteten er høyest og til de beste nye ideene. For at denne seleksjonsprosessen skal fungere godt – det vil si skape produktivitetsvekst – må det være en balanse og arbeidsdeling mellom seleksjon i produktmarkedet og seleksjon i kapitalmarkedet. I produktmarkedet konkurrerer man om kundenes gunst. I kapitalmarkedet konkurrerer man om investorer og långiveres gunst. I denne artikkelen beskriver vi hvordan dette samspillet fungerer i normale perioder, og hvordan det bryter sammen og kan skape skjevallokering a la «survival of the fattest» i perioder som finanskriser og resesjoner.nb_NO
dc.language.isonobnb_NO
dc.publisherFagbokforlagetnb_NO
dc.relation.urihttp://www.magma.no/seleksjon-i-naringslivet
dc.titleSeleksjon i næringslivetnb_NO
dc.typeJournal articlenb_NO
dc.typePeer reviewednb_NO
dc.date.updated2015-05-18T06:36:29Z
dc.source.pagenumber95-102nb_NO
dc.source.volume17nb_NO
dc.source.journalMagma - Tidsskrift for økonomi og ledelsenb_NO
dc.source.issue6nb_NO
dc.identifier.cristin1193419


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel