Rekruttering av lærere i Norge : kan høyere lønn eller mer differensiert lønn basert på lærernes prestasjoner øke rekrutteringen?
Master thesis
Permanent lenke
http://hdl.handle.net/11250/300170Utgivelsesdato
2015-09-16Metadata
Vis full innførselSamlinger
- Master Thesis [4379]
Sammendrag
Lærere og den potensielle lærermangelen har den siste tiden vært mye omtalt i media, og
Statistisk Sentralbyrå estimerer at det vil mangle 38 000 lærere i Norge i 2025. Formålet med
denne utredningen har vært å få en forståelse for hvorfor det er et rekrutteringsproblem av
lærere i Norge, hvor rekrutteringen til lærerutdanningen er vektlagt. Videre har vi undersøkt
om en generell økning i fastlønn eller mer differensiert fastlønn basert på lærernes
prestasjoner, kan bidra til å redusere dette problemet.
Det er i utredningen blitt gjennomført 23 kvalitative dybdeintervjuer med lærerstudenter og
lærere. I tillegg er det blitt gjennomført en elektronisk spørreundersøkelse, hvor målgruppen
var elever i tredjeklasse i den videregående skolen. Totalt deltok 180 respondenter. Svarene
fra intervjuene og spørreundersøkelsen har gitt oss et innblikk i hvordan unge i dag foretar
utdannings- og yrkesvalg, og hvilke holdninger de unge har til lønn, prestasjonslønn og til
læreryrket. Dette, sammen med relevant teori og empiri har gitt oss et godt grunnlag for å
kunne besvare vår problemstilling.
Våre resultater viser at unge anser interesser som viktigst i deres utdannings- og yrkesvalg.
Videre finner vi at lønn er av stor betydning. Kombinert med en oppfattelse av at lærerlønnen
er lav, viser våre resultater at læreryrkets lønnsnivå bidrar til å gjøre yrket mindre attraktivt
for utdanningssøkende. Status er også av betydning, og vår analyse kan tyde på at læreryrkets
status er en medvirkende faktor i rekrutteringsproblemet. I tillegg til dette er det mye som
tyder på at holdningene til læreryrket generelt i samfunnet er dårlige, noe som kan skyldes
negativ omtale i media og av politikerne.
Vår analyse viser videre at høyere fastlønn kan ha en positiv effekt på rekrutteringen. En
lønnsøkning kan gjøre yrket mer attraktivt og samtidig signalisere samfunnets verdsettelse av
yrket. På den måten kan også en lønnsøkning ha positiv effekt på læreryrkets status. En
innføring av mer differensiert fastlønn basert på prestasjoner, synes å være noe mer
problematisk. Basert på vår analyse, tror vi et slikt system vil gjøre mer skade enn det vil
gjøre godt. Våre resultater viser at prestasjonslønn kan gjøre yrket mer attraktivt for gutter,
men om den totale rekrutteringen vil øke er vanskelig å si.