Fundamental verdsettelse av XXL ASA
Abstract
Denne masterutredningen tar for seg en verdsettelse av XXL ASA, med den hensikt å
komme med et verdiestimat på egenkapitalen til XXL. Verdivurderingen vil i all hovedsak
bli foretatt med en inntjeningsbasert verdsettelsesmetode, men andre supplerende metoder
vil også bli benyttet.
Første del av oppgaven består av en presentasjon av XXL og sportsbransjen for øvrig,
deretter blir metode og rammeverk for verdsettelse introdusert. Historiske regnskapstall blir
så normalisert for å få frem det historiske resultatet fra den underliggende driften. XXL sin
balanse blir så omgruppert, for å identifisere netto finansielle eiendeler. Deretter foretar vi en
strategisk analyse, både av bransjen, eksterne forhold og interne forhold. Analysen danner
grunnlaget for å identifisere essensielle faktorer som påvirker XXL, samt å si noe om XXL
sin strategiske posisjon og framtidsutsikter. Analysen indikerer at det er forholdsvis sterk
rivalisering innad i sportsbransjen, og faktorer i den eksterne analysen indikerer at veksten i
bransjen vil avta noe framover. Etter den strategiske analysen foretar vi en regnskapsanalyse
hvor vi avdekker at XXL er et solid selskap med en lønnsomhet godt over gjennomsnittet i
utvalget vårt. Avkastningskravet til XXL blir så beregnet, våre kalkulasjoner gir oss en
WACC på 7 %.
Med utgangspunkt i den strategiske analysen og regnskapsanalysen utarbeider vi prognoser
og fremtidsregnskap. Vi projiserer tre ulike scenarioer; base, worst og best case, disse blir så
vektet med sannsynligheter basert på eget skjønn. Ved å diskontere den vektede
kontantstrømmen med avkastningskravet samt å benytte gordons growth formel i det
selskapet når steady state beregner vi enterprice value gitt våre antagelser til å være 11.7
MRD NOK. Dette gir en aksjepris på 76 kroner (29.04.2015), noe som er 5 kroner under
markedsprisen. Avslutningsvis foretar vi en sensitivitetsanalyse som avdekker at små
variasjoner i de viktigste nøkkelvariabler gir store utslag på aksjeprisen.