In the twinkling of an eye : Hvordan kan forlag troverdig binde seg?
Master thesis
Permanent lenke
http://hdl.handle.net/11250/300890Utgivelsesdato
2015Metadata
Vis full innførselSamlinger
- Master Thesis [4490]
Sammendrag
En bransjeavtale mellom de ulike aktørene i et bokmarked kan blant annet inneholde
bestemmelser om fastpris på bøker for videresalg fra bokhandel til kunde. Et resultat av slike
avtaler kan være å regulere og dempe konkurransen mellom de ulike leddene innad i
bransjen. Bransjeavtaler kan likevel tillates dersom det er andre politiske hensyn som veier
tungt, eksempelvis kulturpolitiske hensyn. De samme hensynene kan ivaretas gjennom en
boklov. I utredningen betrakter jeg boken både som et varig gode og et kulturgode. Som vi
skal se, er det utfordringer knyttet til tilbud av slike goder.
Denne utredningen utforsker teorier om varige goder og monopolister som tilbyr slike goder.
Jeg konkluderer med at et varig gode-monopol kan miste sin opprinnelige markedsmakt.
Monopolisten vil ha et incentiv til å utøve intertemporal prisdiskriminering for på den måten
prøve å innhente en større andel av konsumentoverskuddet. Videre drøfter jeg
konsumentenes strategiske tilpasning. Her finner jeg at med mindre monopolisten troverdig
kan binde seg til å følge en gitt intertemporal prisstrategi, vil konsumentene bidra til å
undergrave monopolistens opprinnelige makt.
Jeg avslutter utredningen med en drøfting av velferdseffekter ved faste priser i bokmarkedet
og forlagenes bruk av bransjeavtaler i sin intertemporale prisstrategi. En bokbransjeavtale
kan nettopp være den troverdige bindingen som et forlag trenger for å bevare hele eller deler
av sin opprinnelige markedsmakt. Dette kan tale for at slike avtaler i utgangspunktet ikke bør
tillates, men at kulturpolitiske hensyn kan veie tyngre.