• norsk
    • English
  • English 
    • norsk
    • English
  • Login
View Item 
  •   Home
  • Norges Handelshøyskole
  • Thesis
  • Master Thesis
  • View Item
  •   Home
  • Norges Handelshøyskole
  • Thesis
  • Master Thesis
  • View Item
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Kriseledelse og -håndtering: En kvalitativ casestudie om beredskapshåndtering under covid-19-pandemien ved Haukeland universitetssjukehus

Bauge, Anne Jorunn; Rosenvinge, Sandra
Master thesis
Thumbnail
View/Open
masterthesis.pdf (2.567Mb)
URI
https://hdl.handle.net/11250/3021297
Date
2022
Metadata
Show full item record
Collections
  • Master Thesis [4657]
Abstract
Kriser er hendelser man helst skulle vært foruten. Likevel, når en uunngåelig hendelse først

inntreffer, åpnes muligheten til å studere hvordan beredskapshåndtering bør foregå. I

desember 2019 ble det første smittetilfellet av covid-19-viruset oppdaget i Kina, og i mars

2020 innførte den norske regjeringen de mest inngripende tiltakene landet har hatt i fredstid.

Covid-19-pandemien utgjorde en stor trussel mot folkehelsen, og tiltakene har i stor grad

påvirket vårt hverdagsliv og vår frihet de siste to årene. Pandemien er trolig ikke den siste av

sitt slag, og det er derfor viktig å ta med seg verdifull læring videre for å gjøre virksomheter

bedre rustet til å håndtere en eventuell neste pandemi.

Denne casestudien undersøker beredskapsledelsen ved Haukeland universitetssjukehus sin

håndtering av covid-19-pandemien. Studien fokuserer på faktorer som bidrar til god

beredskapshåndtering, samt læringspunkter beredskapsledelsen sitter igjen med.

Datainnsamlingen har foregått gjennom ni kvalitative dybdeintervjuer med representanter fra

sykehusets beredskapsledelse, herunder ledere ved sykehuset og ansattrepresentanter.

Studien finner at beredskapshåndtering handler om samhandling. Dette er et aspekt

eksisterende litteratur fokuserer mindre på. Videre fremgår det at sykehusets håndtering av

pandemien har vært god. Studien trekker frem tre faktorer som har vært sentrale for den

vellykkede håndteringen; 1) utvidelse av beredskapsledelsen med relevante fagfolk og

ansattrepresentanter, 2) involvering av de ansatte og 3) samarbeidet med kommunene.

Følgelig identifiseres tre fremtredende læringspunkter, herunder forståelse for viktigheten av

samhandling, fleksibilitet og kontinuitet i beredskapsarbeid og beredskapstankegang. I

tillegg fremgår det at erfaringen og lærdommen pandemihåndteringen har medført gjør at

beredskapsledelsen føler seg bedre rustet til å takle fremtidige kriser. Hovedfunnene er også

nokså universelle og har derfor stor overføringsverdi. Følgelig kan de trolig bidra til bedre

beredskapshåndtering for virksomheter både i og utenfor helsesektoren.

Contact Us | Send Feedback

Privacy policy
DSpace software copyright © 2002-2019  DuraSpace

Service from  Unit
 

 

Browse

ArchiveCommunities & CollectionsBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsDocument TypesJournalsThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsDocument TypesJournals

My Account

Login

Statistics

View Usage Statistics

Contact Us | Send Feedback

Privacy policy
DSpace software copyright © 2002-2019  DuraSpace

Service from  Unit