Kriseledelse og -håndtering: En kvalitativ casestudie om beredskapshåndtering under covid-19-pandemien ved Haukeland universitetssjukehus
Master thesis
Permanent lenke
https://hdl.handle.net/11250/3021297Utgivelsesdato
2022Metadata
Vis full innførselSamlinger
- Master Thesis [4379]
Sammendrag
Kriser er hendelser man helst skulle vært foruten. Likevel, når en uunngåelig hendelse først
inntreffer, åpnes muligheten til å studere hvordan beredskapshåndtering bør foregå. I
desember 2019 ble det første smittetilfellet av covid-19-viruset oppdaget i Kina, og i mars
2020 innførte den norske regjeringen de mest inngripende tiltakene landet har hatt i fredstid.
Covid-19-pandemien utgjorde en stor trussel mot folkehelsen, og tiltakene har i stor grad
påvirket vårt hverdagsliv og vår frihet de siste to årene. Pandemien er trolig ikke den siste av
sitt slag, og det er derfor viktig å ta med seg verdifull læring videre for å gjøre virksomheter
bedre rustet til å håndtere en eventuell neste pandemi.
Denne casestudien undersøker beredskapsledelsen ved Haukeland universitetssjukehus sin
håndtering av covid-19-pandemien. Studien fokuserer på faktorer som bidrar til god
beredskapshåndtering, samt læringspunkter beredskapsledelsen sitter igjen med.
Datainnsamlingen har foregått gjennom ni kvalitative dybdeintervjuer med representanter fra
sykehusets beredskapsledelse, herunder ledere ved sykehuset og ansattrepresentanter.
Studien finner at beredskapshåndtering handler om samhandling. Dette er et aspekt
eksisterende litteratur fokuserer mindre på. Videre fremgår det at sykehusets håndtering av
pandemien har vært god. Studien trekker frem tre faktorer som har vært sentrale for den
vellykkede håndteringen; 1) utvidelse av beredskapsledelsen med relevante fagfolk og
ansattrepresentanter, 2) involvering av de ansatte og 3) samarbeidet med kommunene.
Følgelig identifiseres tre fremtredende læringspunkter, herunder forståelse for viktigheten av
samhandling, fleksibilitet og kontinuitet i beredskapsarbeid og beredskapstankegang. I
tillegg fremgår det at erfaringen og lærdommen pandemihåndteringen har medført gjør at
beredskapsledelsen føler seg bedre rustet til å takle fremtidige kriser. Hovedfunnene er også
nokså universelle og har derfor stor overføringsverdi. Følgelig kan de trolig bidra til bedre
beredskapshåndtering for virksomheter både i og utenfor helsesektoren.