Kjønnslikestilling i finansbransjen : En kvalitativ studie av kvinner i toppledelse
Abstract
Formål:
Kjønnslikestilling er et dagsaktuelt og omdiskutert tema. Det er utrolig mange aspekter ved
kjønnslikestilling, fra livstruende situasjoner til kulturelle aspekter ved arbeidsplassen. Temaet
preger også ofte nyhetsbildet. Dette kan en se ved situasjoner internasjonalt som kampen om
kvinners rettigheter i Iran og abortloven i USA, men og nasjonalt i Norge som for eksempel
diskusjonen om ny sentralbanksjef i Norges Bank. Som et bidrag til temaet, har vi satt søkelys på
kjønnslikestilling i toppledelse i finansbransjen da dette er en bransje preget av lav kvinneandel.
Design og metode:
Med en eksplorativ tilnærming presenteres tre forskningsspørsmål som studerer hvordan kvinnelige
toppledere i den norske finansbransjen opplever kjønnslikestilling. Den innsamlede dataen består av
kvalitative primærdata, hvorav datainnsamlingen er gjennomført ved semistrukturerte dybdeintervjuer
av 12 toppledere.
Resultater:
Gjennom analyse av datamaterialet belyser vi flere interessante funn. Det vises til et skiftende
fokus i finansbransjen, med en stor grad positiv opplevelse av kjønn i dag. Blant hovedfunnene
finner vi at det er variasjon i opplevelsen av forventninger til mannlige og kvinnelige toppledere.
Det fremkom at en av faktorene som er med å bedre likestillingsmulighetene i bransjen er nivået av
fleksibilitet fra arbeidsgiver. Det vises også til at forfremmelse skjer på like vilkår, men at det
eksisterer en barriere grunnet en mangel av kvalifiserte kvinner på toppledernivå, samt at kjønnene
utøver ulik atferd. Påstanden fra studien til Halrynjo et al. (2015) om at kvinner er mindre
villige til å kjempe for sin egen karriere enn menn gis ikke støtte fra respondentene, men faktorer
som familieliv, interesse og risiko kan være forklaringer til denne påstanden. Temaene
kjønnsstereotypi, homososial reproduksjon og kulturelle barrierer knyttes til den mannsdominerte
finansbransjen. I tillegg viser funnene til at den eksterne kommunikasjonen av likestilling
oppleves som sterkere enn de interne tiltakene. Til slutt viser hovedfunnene til tiltak som kan tas
for å bedre kjønnslikestilling som behov om en kritisk masse, kommunikasjon av finansbransjen
som arbeidsgiver, rollemodeller i finansbransjen og nettverksbygging på tvers av kjønn.