• norsk
    • English
  • English 
    • norsk
    • English
  • Login
View Item 
  •   Home
  • Norges Handelshøyskole
  • Thesis
  • Master Thesis
  • View Item
  •   Home
  • Norges Handelshøyskole
  • Thesis
  • Master Thesis
  • View Item
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Prising av hotellrom i en tid preget av post-pandemi og økte kostnader på innsatsfaktorer : En flercasestudie på prisingspraksiser i norske hoteller

Hauken, Mari; Jensen, Anette Melheim
Master thesis
Thumbnail
View/Open
masterthesis.pdf (3.083Mb)
URI
https://hdl.handle.net/11250/3054738
Date
2022
Metadata
Show full item record
Collections
  • Master Thesis [4207]
Abstract
Den norske hotellbransjen har stått ovenfor en rekke utfordringer de siste årene, blant annet

knyttet til Covid 19-pandemien og økte kostnader på innsatsfaktorer. For en bransje som

historisk har vært preget av lave marginer, kan de ovennevnte utfordringene hevdes å ha økt

viktigheten av hotellenes prisingsbeslutninger. Formålet med denne masterutredningen er å

skape en bedre forståelse for hvordan norske hoteller fastsetter priser på sine hotellrom.

Studien identifiserer forskjeller i prisingspraksiser mellom frittstående hoteller og

kjedehoteller. For de frittstående hotellene finner vi relativt store variasjoner i

pnsmgsprosessene. Felles er imidlertid at det ofte er en ansatt som har ansvar for

prisfastsettelsen, og prosessen er preget av manuelle justeringer. Prisingsprosessen i

kjedehotellene er preget av større grad av samarbeid, hovedsakelig mellom aktører fra lokale

hoteller og sentraliserte RevenueManagement-avdelinger. I tillegg benyttes det mer avanserte

inntektsoptimeringssystemer i prisfastsettelsen, noe som åpner for relativt mer komplekse

prisstrukturer enn for frittstående hoteller.

Ved hjelp av innsikt fra paradigmet pragmatisk konstruktivisme viser studien hvordan

integrering av virkelighetsdimensjonene fakta, verdier, kommunikasjon og muligheter kan

bidra til å forklare forskjeller i prisingspraksiser. Når det gjelder fakta identifiserer vi

forskjeller i hvordan hotellene vektlegger kostnader, konkurrenter og kunder i

prisfastsettelsen. Dette kan forklares ved aktørenes verdier. Blant kjedehotellene er aktørens

verdier sentrert rundt profittmaksimering. Blant aktørene fra frittstående hoteller identifiserer

vi imidlertid at kunderelasjoner og merkevare står sentralt. I tillegg finner vi at

prisingsprosessen også påvirkes av kommunikasjon, som er en måte for aktører å formidle

sine verdier. Ved kommunikasjon vil aktører både få tilgang til, og vektlegge, andre fakta.

Dette åpner videre for ulike potensielle muligheter innenfor dynamisk prising. Imidlertid

finner vi at utnyttelsen av de potensielle mulighetene vil avhenge av aktørenes verdier.

Våre funn indikerer at Covid-19 pandemien og økte priser på innsatsfaktorer har ført til

endringer i vektleggingen av fakta i prisfastsettelsen. Der pandemien har medført relativt

tyngre vektlegging av kunder enn tidligere, har økte priser på innsatsfaktorer hatt samme effekt

for kostnader. I tillegg har pandemien påvirket hotellenes muligheter som følge av at

periodevis økt etterspørsel har avdekket muligheter for å utnytte kundenes betalingsvillighet i

større grad.

Contact Us | Send Feedback

Privacy policy
DSpace software copyright © 2002-2019  DuraSpace

Service from  Unit
 

 

Browse

ArchiveCommunities & CollectionsBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsDocument TypesJournalsThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsDocument TypesJournals

My Account

Login

Statistics

View Usage Statistics

Contact Us | Send Feedback

Privacy policy
DSpace software copyright © 2002-2019  DuraSpace

Service from  Unit