“Her er rammene. Kjør på. Vi er her hvis du trenger det”. En kvalitativ undersøkelse om hvordan en erfaren rektor danner grunnlag for god ledelse de 90 første dagene i ny kontekst.
Abstract
Bakgrunn, hensikt og problemformulering
I denne masteroppgaven har vi ønsket å utforske hvordan erfarne rektorer planlegger og
gjennomfører de tre første månedene i ny kontekst, og hvordan dette danner grunnlag for god
ledelse. Vi har undersøkt om det er forskjeller på idealer og realiteter.
Vi har hatt som mål å utforske mulige forskjeller i store og små kommuner. Vi har også hatt et
ønske om å lete etter ulikheter mellom mann og kvinne og om det er forskjeller i forhold til
alder.
Problemstillingen er som følger:
Rektor: Hvordan planlegges og gjennomføres de første 90 dagene i ny kontekst: Idealer og
realiteter.
Metode
På bakgrunn av problemstilling og hensikt med undersøkelsen har vi gjort å benytte en
kvalitativ metode.
Utvalget er valgt ut fra disse kriteriene:
1. Størrelse på kommune, - store og små kommuner.
2. Erfaring fra tidligere rektorstilling.
3. Kjønn, - en mannlig og en kvinnelig rektor fra hver kommune.
4. I ny kontekst som rektor dette skoleåret.
5. Rektors nærmeste leder må være villig til å delta som informant.
Dataene er analysert gjennom en induktiv-deduktiv metode. Først leste vi gjennom de
transkriberte intervjuene. Underveis noterte vi stikkord i margen, før vi systematiserte
funnene i ulike kategorier. Vi valgte så å lese gjennom teorien som utgangspunkt for å
analysere funnene. Underveis i analysen dukket det opp ny teori som ble relevant for å prøve
å belyse problemstillingen.
Resultat og implikasjoner
Studien viser at grunnlag for god ledelse påvirkes av hvilket fokus man har i forhold til hvem
og hva i organisasjonen. Rektorer som klarer å se skolen i sin helhet og tenker helt ut i
klasserommet, samtidig som de mestrer å bygge gode relasjoner, bygge tillit, aksept, mestring,
skape forventninger, avklare forventninger og dele sitt engasjement lykkes best med å danne
grunnlag for god ledelse. Gode ledere har en visjon, er målrettet, har læreplanen i ryggen og
skaper engasjement, dialog og tillit. Grunnlaget bygges de 90 første dagene. Har man lagt et
godt grunnlag, så har man også noe å bygge videre på.