Brannslukker i et hav med oppgaver - om avdelingslederens mange oppgaver i grunnskolen
Abstract
Vi har i denne oppgaven studert avdelingslederrollen til Bergen kommune på
ungdomsskolenivå. Vi har tatt utgangspunkt i hva kommunen gjennom det som ble besluttet i
2010 har bestemt at avdelingsleder skal ha som arbeidsoppgaver, og sett på hva de i
virkeligheten gjør.
Undersøkelsen vår har vært gjennomført som en kvalitativ studie der vi har intervjuet 13
skoleledere ved fire ulike ungdomsskoler. To av skolene har vært “rene” ungdomsskoler,
mens to av skolene har vært kombinertskoler med både barne-og ungdomstrinn. I tillegg
valgte vi ut at to av skolene skulle ha egen rådgiverstilling, mens to av skolene hadde denne
funksjonen som en del av avdelingslederstillingen. På alle fire skolene deltok både rektor og
alle avdelingslederne i intervjurunden.
Vi har i våre funn avdekket at det er et sprik mellom forventningene Bergen kommune har til
hva avdelingslederne skal arbeide med på skolen, og hva de faktisk gjør. Avdelingslederne på
skolene vi har undersøkt bruker mindre tid enn ønsket på pedagogisk utviklingsarbeid.
Elevsaker og driftssaker blir prioritert foran pedagogisk utviklingsarbeid, dette er også noe
rektorene anerkjenner. Elevsaker tar mye av tiden til avdelingslederne og det noe som har
vært økende de siste årene. Selv om noen av skolene har egne rådgivere og miljøveiledere,
ser ikke dette ut til å redusere arbeidsmengden til avdelingslederne knyttet til elevsaker.
Avdelingslederne i Bergen kommune skal ha minimum 30% undervisning i sin stilling, for å
redusere avstanden mellom lærerne og ledelsen, samtidig som en skal være tett på
klasseromspraksis. På skolene vi har undersøkt, har alle avdelingslederne mindre enn 30%
undervisning. Dette begrunnes med deltakelse i møter og andre prioriteringer som gjør at det
vanskelig å følge opp undervisning som ligger på faste tidspunkt. Total arbeidsmengde er
også noe som gjør at undervisning blir nedprioritert. Avdelingsledere på 3 av 4 skoler sier at
de jobber utover arbeidstiden, noe av dette er forventet og de får 10 dager til avspasering,
men dette ser ikke ut til å være dekkende for arbeidsmengden som blir beskrevet av våre
respondenter. På to av skolene har avdelingslederne ansvar for vikarer i perioder, noe som
også øker arbeidsmengden og belastningen for avdelingslederne.
Vi mener at våre funn bør være interessante både for rektor som enhetsleder og Bergen
kommune som skoleeier i et videre arbeid med avdelingslederrollen.