Kulturelle verdier i den digitale tidsalder : En modifisert delphi-studie om hvilke kulturelle verdier som er viktige for at organisasjoner skal bli mer digitalt modne
Master thesis
Permanent lenke
https://hdl.handle.net/11250/3098094Utgivelsesdato
2023Metadata
Vis full innførselSamlinger
- Master Thesis [4379]
Sammendrag
Digitaliseringsprosesser har vært med på både å forenkle og effektivisere samfunnet. Likevel
viser forskning at opp mot 70% av digitale transformasjoner mislykkes. I den sammenheng
nevnes organisasjonskultur og endringsmotstand som to av de viktigste grunnene. For å
gjennomføre endringsprosesser, er det derfor essensielt at organisasjoner har en kultur som
tilrettelegger for endring. Det har i liten grad blitt helhetlig analysert hvilke kulturelle verdier
som vil være kritiske for at organisasjoner skal øke sin digitale modenhet. Formålet med denne
studien har derfor vært å undersøke hvilke kulturelle verdier som er viktige for at
organisasjoner kan bli mer digitalt modne.
Denne studien har benyttet en modifisert Delphi-metode, for å kartlegge viktige kulturelle
verdier som kan bidra til økt digital modenhet for organisasjoner. I studien ble fjorten eksperter
valgt ut og intervjuet. Den etterfølgende analysen resulterte i tjue kulturelle verdier som var
viktige for digital modenhet. En av verdiene, nysgjerrighet, ble inkludert som et nytt funn.
Verdien ble inkludert på grunn av sin hyppige frekvens, og fordi den ble vektlagt av ekspertene.
De syv mest fremtredende kulturelle verdiene for å bli mer digitalt moden var følgende:
1. Åpenhet for endring
2. Samarbeid
3. Lederskap
4. Toleranse for feil
5. Agilitet
6. Læringsvillighet
7. Innovasjon
Studiens resultat, var relativt sammenfallende med de kulturelle verdiene som ble vektlagt i
litteraturen, men med noen interessante avvik. Verdiene ble videre kartlagt innenfor ulike
kulturorienteringer. En kombinasjon av de klanorienterte og adhokratiske kulturene ble
identifisert som det mest optimale for at organisasjoner skal bli mer digitalt modne. Studien
viser at den optimale kulturen for å støtte organisatoriske endringer og digitaliseringsprosesser,
bør inkludere verdier fra begge de to fleksible kulturorienteringene.