• norsk
    • English
  • norsk 
    • norsk
    • English
  • Logg inn
Vis innførsel 
  •   Hjem
  • Norges Handelshøyskole
  • Thesis
  • Master Thesis
  • Vis innførsel
  •   Hjem
  • Norges Handelshøyskole
  • Thesis
  • Master Thesis
  • Vis innførsel
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Kulturelle verdier i den digitale tidsalder : En modifisert delphi-studie om hvilke kulturelle verdier som er viktige for at organisasjoner skal bli mer digitalt modne

Thorsen, May-Linn Haugen; Lindstrøm, Gilbert Sander
Master thesis
Thumbnail
Åpne
masterthesis.pdf (2.240Mb)
Permanent lenke
https://hdl.handle.net/11250/3098094
Utgivelsesdato
2023
Metadata
Vis full innførsel
Samlinger
  • Master Thesis [4657]
Sammendrag
Digitaliseringsprosesser har vært med på både å forenkle og effektivisere samfunnet. Likevel

viser forskning at opp mot 70% av digitale transformasjoner mislykkes. I den sammenheng

nevnes organisasjonskultur og endringsmotstand som to av de viktigste grunnene. For å

gjennomføre endringsprosesser, er det derfor essensielt at organisasjoner har en kultur som

tilrettelegger for endring. Det har i liten grad blitt helhetlig analysert hvilke kulturelle verdier

som vil være kritiske for at organisasjoner skal øke sin digitale modenhet. Formålet med denne

studien har derfor vært å undersøke hvilke kulturelle verdier som er viktige for at

organisasjoner kan bli mer digitalt modne.

Denne studien har benyttet en modifisert Delphi-metode, for å kartlegge viktige kulturelle

verdier som kan bidra til økt digital modenhet for organisasjoner. I studien ble fjorten eksperter

valgt ut og intervjuet. Den etterfølgende analysen resulterte i tjue kulturelle verdier som var

viktige for digital modenhet. En av verdiene, nysgjerrighet, ble inkludert som et nytt funn.

Verdien ble inkludert på grunn av sin hyppige frekvens, og fordi den ble vektlagt av ekspertene.

De syv mest fremtredende kulturelle verdiene for å bli mer digitalt moden var følgende:

1. Åpenhet for endring

2. Samarbeid

3. Lederskap

4. Toleranse for feil

5. Agilitet

6. Læringsvillighet

7. Innovasjon

Studiens resultat, var relativt sammenfallende med de kulturelle verdiene som ble vektlagt i

litteraturen, men med noen interessante avvik. Verdiene ble videre kartlagt innenfor ulike

kulturorienteringer. En kombinasjon av de klanorienterte og adhokratiske kulturene ble

identifisert som det mest optimale for at organisasjoner skal bli mer digitalt modne. Studien

viser at den optimale kulturen for å støtte organisatoriske endringer og digitaliseringsprosesser,

bør inkludere verdier fra begge de to fleksible kulturorienteringene.

Kontakt oss | Gi tilbakemelding

Personvernerklæring
DSpace software copyright © 2002-2019  DuraSpace

Levert av  Unit
 

 

Bla i

Hele arkivetDelarkiv og samlingerUtgivelsesdatoForfattereTitlerEmneordDokumenttyperTidsskrifterDenne samlingenUtgivelsesdatoForfattereTitlerEmneordDokumenttyperTidsskrifter

Min side

Logg inn

Statistikk

Besøksstatistikk

Kontakt oss | Gi tilbakemelding

Personvernerklæring
DSpace software copyright © 2002-2019  DuraSpace

Levert av  Unit