Vis enkel innførsel

dc.contributor.advisorEkström, Mathias Philip
dc.contributor.authorSkakstad, Ingvild
dc.contributor.authorLauritsen, Trym Lervik
dc.date.accessioned2024-05-08T11:08:08Z
dc.date.available2024-05-08T11:08:08Z
dc.date.issued2023
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/11250/3129714
dc.description.abstractHvert år avdekkes forsikringssvindel for betydelige beløp. Imidlertid forventes mørketallene å være store da det å avdekke forsikringssvindel er både vanskelig og komplekst. I arbeidet mot forsikringssvindel er det dermed blitt aktuelt å utforske bruken av nudge. Formålet med denne masterutredningen er derfor å undersøke effektiviteten av nudging som et forebyggende tiltak mot forsikringssvindel. Masterutredningen baserer seg på kvantitative data fra et randomisert felteksperiment utført av et av Norges ledende forsikringsselskaper. Formålet med eksperimentet var å undersøke om forsikringskunder kan nudges til å være ærlige ved selvrapportering av forsikringskrav for forsinket bagasje på nett. Det ble testet to ulike former for nudger; 1) tillitsbasert nudge som forsøker å appellere til kundens moral og samvittighet, og 2) aversiv nudge som minner om negative sanksjoner ved å begå forsikringssvindel. En nedgang i rapportert forsikringskrav som følge av nudging kan antyde at nudgen har en positiv effekt på ærligheten blant forsikringskundene og dermed bidrar til å motvirke forsikringssvindel. Analysen indikerer at aversiv nudging fører til en svak signifikant reduksjon i selvrapportert forsikringskrav på 8,8%. Denne effekten synes hovedsakelig å være drevet av nudgens innvirkning på menn og kunder som rapporterer forsikringskrav på vegne av seg selv, med reduksjoner på henholdsvis 11,1% og 14,3%. Videre viser analysene at aversiv nudge synes å redusere sannsynligheten for at kunden selvrapporterer et forsikringskrav over 5 000 kr med 5 prosentpoeng. Dermed indikerer hovedfunnene at aversiv nudge har effekt i å motvirke forsikringssvindel. Imidlertid antyder hovedanalysene at tillitsbasert nudge ikke har effekt.en_US
dc.language.isonoben_US
dc.subjectøkonomisk styringen_US
dc.titleKan nudging motvirke forsikringssvindel? Bevis fra et randomisert felteksperiment på forsinket bagasjeen_US
dc.typeMaster thesisen_US
dc.description.localcodenhhmasen_US


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel