Browsing NHH Brage by Author "Haugland, Sven Arne"
Now showing items 1-20 of 23
-
Allocation of specific assets, relationship duration, and contractual safeguarding in buyer-seller relationships
Buvik, Arnt; Haugland, Sven Arne (Working Paper, Working paper, 2002-12)This study explores the interaction effect of bilateral dependency and relationship duration on contractual safeguarding. In particular, the study compares how the allocation of specific assets, unilateral or mutual, affects ... -
An analysis of the interplay among the dimensions of the business model and their effects on performance
Methlie, Leif B.; Haugland, Sven Arne (;2011:35, Working paper, 2011-12)he main research issue raised in this paper is the relationship between business model conduct and performance. We have in this paper developed and discussed a business model framework based on a literature review of ... -
Destination cobranding in interorganizational networks: Assessing the role of central tourism organizations
Aarstad, Jarle; Ness, Håvard; Haugland, Sven Arne (Peer reviewed; Journal article, 2020)This study examines whether tourism organizations influence each other to cobrand with the destination brand as a function of the interorganizational network structure. Empirically, it combines questionnaire and ... -
Domino´s Pizza sitt oppkjøp av Dolly Dimple´s : hvordan ble de viktigste ressursene Domino´s Pizza tilegnet seg fra oppkjøpet av Dolly Dimple´s Norge AS, ivaretatt gjennom integrasjonsprosessen?
Asphaug, Vegard (Master thesis, 2017)Denne utredningen har som formål å se på hvordan Domino´s Pizza klarer å ta med seg de viktigste ressursene fra oppkjøpet av Dolly Dimple´s inn i egen organisasjon. Her fokuserer jeg på ressursene nettverk av lokaler, ... -
An empirical investigation of governance structures in the hotel industry
Dahlstrom, Robert; Haugland, Sven Arne; Nygaard, Arne; Rokkan, Aksel Ivar (Working paper, Working paper, 2002-11)The study investigates alternative governance forms in the hotel industry. We analyze the choice among independently owned firms, voluntary chains, franchising, and vertically integrated chains. Based on agency theory, we ... -
Endrede forhold i norsk matvaredistribusjon og konsekvenser for strategisk orientering
Ness, Håvard; Haugland, Sven Arne (Arbeidsnotat, Working paper, 2001-06)Norsk dagligvarehandel har i løpet av det siste tiåret gjennomgått vesentlige og til dels fundamentale endringer. Dette notatet retter oppmerksomhet mot sentrale strukturelle endringer som har funnet sted de siste 15 årene. ... -
Explaining vertical integration : transaction cost economics and competence considerations
Gulbrandsen, Boge; Haugland, Sven Arne (Working paper, Working paper, 2000-12)This study develops a conceptual model that explains vertical integration as a synthesis of transaction costs economics and the competence perspective. Our empirical results show that asset specificity and closeness to ... -
Fra samfunnsansvar til ansvarlig verdiskaping : en kvalitativ studie av norske finansinstitusjoners integrasjon av bærekraft i kapitalforvaltning
Belsvik, Nikolai; Aashildrød, Ingrid (Master thesis, 2018)Bakgrunnen for studien er et behov for betydelige kapitalstrømmer mot formål som bidrar til bærekraftig utvikling for å nå FNs bærekraftsmål innen 2030. Ettersom finansieringsbehovet overstiger offentlig tilgjengelige ... -
How has IT impacted the B2B sales process?
Bjørnstad, Julia Jemli (Master thesis, 2017)B2B sales role plays a major role in driving the economy, and this industry has been experiencing major changes over the year with the advances in technology which allow for more cost savings and driving for more efficient ... -
Imitation strategies and interfirm networks in the tourism industry: A structure–agency approach
Aarstad, Jarle; Ness, Håvard; Haugland, Sven Arne; Kvitastein, Olav Andreas (Journal article; Peer reviewed, 2018)The paper investigates the association between tourism firms’ imitation strategies and the interfirm network structure in which they are embedded. In particular, it analyzes how imitation contributes to (1) tie formation ... -
Konkurransekraften til norske finansinstitusjoner : kriterier som norske bedrifter vektlegger ved valg av norske eller utenlandske leverandører av finansielle tjenester
Hem, Leif Egil; Iversen, Nina M.; Haugland, Sven Arne (Rapport, Research report, 2000-06)Denne rapporten gir en oversikt over hvordan større norske bedrifter vurderer norske kontra utenlandske finansielle foretak. En av rapportens hovedkonklusjoner er at med økende internasjonalisering øker også bruken av ... -
Market orientation, customer satisfaction and productivity in the service industry : a data envelopment analysis
Haugland, Sven Arne; Myrtveit, Ingunn; Nygaard, Arne (Working paper, Working paper, 2004-12)A crucial cornerstone in the market orientation literature is the relationship between market orientation and performance. Products and services should be designed, developed and offered to customers based on market ... -
Relasjonskontrakter i distribusjonskanaler: en empirisk studie av distribusjonskanaler for eksport av norsk oppdrettslaks
Haugland, Sven Arne (Doctoral thesis, 1988) -
The role of regulatory focus and trustworthiness in knowledge transfer and leakage in alliances
Qiu, Xinlu; Haugland, Sven Arne (Journal article; Peer reviewed, 2019) -
Samarbeid for å løse bærekraftsproblemer : en flercasestudie av hvordan styre og organisere et bærekraftssamarbeid for å gjøre bedrifter mer bærekraftige
Aasen, Mariken; Rønning, Marie (Master thesis, 2019)For å nå FNs bærekraftige utviklingsmål innen 2030 er samarbeid i næringslivet fremhevet som en avgjørende faktor. For å bidra til å løse verdens bærekraftsproblemer er det behov for effektive samarbeidsformer, hvor ... -
Samlokalisering av medieaktører i Bergen : på hvilken måte er samlokaliseringen i Media City Bergen egnet for å oppnå verdiskapning?
Holme, Victoria; Schnitler, Sigvald Nikolai (Master thesis, 2017)Denne masterutredningen studerer verdiskapende effekter som følge av at ulike mediebedrifter samlokaliseres i et felles næringsbygg, som har fått tilnavnet Media City Bergen. Studien søker å belyse på hvilken måte en ... -
Structural networks and dyadic negotiations in tourism destination ecosystems
Ness, Håvard; Aarstad, Jarle; Haugland, Sven Arne (Peer reviewed; Journal article, 2022) -
Structural networks and dyadic negotiations in tourism destination ecosystems
Ness, Håvard; Aarstad, Jarle; Haugland, Sven Arne (Peer reviewed; Journal article, 2022) -
Survival, short-term and long-term performance of strategic alliances
Lunnan, Randi; Haugland, Sven Arne (Working Paper, Working paper, 2002-12)Can we predict which alliances that will terminate, and which alliances that will be successful over time? This is the core research question raised in this paper. By reviewing transaction cost economics, the resource-based ... -
Triadic embeddedness, sources of relational rents, and interfirm performance
Haugland, Sven Arne; Ness, Håvard; Aarstad, Jarle (Peer reviewed; Journal article, 2021)Interorganizational research has largely ignored how dyadic relationships are embedded in a wider network context. Responding to this research gap, we study how triadic embeddedness – cooperating firms structurally and ...