Now showing items 101-120 of 809

    • Efficient supply of cultural landscape in a CGE framework 

      Gaasland, Ivar; Rødseth, Kenneth L.; Vårdal, Erling (Working paper;02/13, Working paper, 2013-02)
      It is widely recognized that the agricultural sector, in addition to private goods, produces public goods that benefit the domestic consumers. The prime example is cultural landscape which is produced jointly with private ...
    • Innovation, human capital and exogenous shocks 

      Knudsen, Eirik Sjåholm; Lien, Lasse B. (Working paper;33/13, Working paper, 2013-12)
      Strategic entrepreneurship is about the simultaneous exploitation of existing advantages and the creation and exploitation of new opportunities. These are often referred to as the strategy-and the entrepreneurship dimension, ...
    • Norges fusjonskontroll. Konkurransetilsynets praktisering av totalvelferdsstandarden over tid 

      Larsen, Katrine Birkeland (Arbeidsnotat;27/13, Working paper, 2013-08)
      I denne utredningen tar vi for oss Konkurransetilsynets praktisering av totalvelferdsstandarden. Praktiseringen baserer seg på fusjonsvedtak etter 2003. Total-velferdsstandarden legges til grunn i vilkår nummer to for ...
    • Vekst og internasjonalisering i norske storforetak 

      Heum, Per (Arbeidsnotat;39/13, Working paper, 2013-12)
      Dette notatet, som er utarbeidet på oppdrag fra Finansdepartementet i forbindelse med Holden III-utvalgets arbeid, dokumenterer hvordan virksomheten til de en hver tid største foretakene i Norge endres i omfang og internasjonal ...
    • Market segmentation in two-sided markets : tv rights for premier league 

      Kind, Hans Jarle; Sørgard, Lars (Working paper;31/12, Working paper, 2012-12)
      This paper analyzes market segmentation in a two-sided market that consists of media consumers and advertisers. The analysis is motivated by a European Court of Justice Decision in October 2011, which allowed viewers to ...
    • Margins and market shares : pharmacy incentives for generic substitution 

      Brekke, Kurt Richard; Holmås, Tor Helge; Straume, Odd Rune (Working paper;08/13, Working paper, 2013-02)
      We study the impact of product margins on pharmacies’ incentive to promote generics instead of brand-names. First, we construct a theoretical model where pharmacies can persuade patients with a brand-name prescription to ...
    • Consumer trends and prefences in the demand for food 

      Lappo, Alena; Bjørndal, Trond; Fernandez-Polanco, Jose; Lem, Audun (Working paper;51/13, Working paper, 2013-12)
    • Prissykler i bensinmarkedet : en eksperimentell studie 

      Niedersøe, Maja Ahrens (Arbeidsnotat;29/12, Working paper, 2012-08)
      Prissvingningene i bensinmarkedet har den senere tid både vært gjenstand for forskning og et tema for medier. Til tross for den store oppmerksomheten det har fått, er det fortsatt ikke klart hvorfor prissvingningene oppstår, ...
    • Rent dissipation and potential rents in the north sea herring fishery 

      Bjørndal, Trond; Gordon, Daniel V.; Bezabih, Mintewab (Working paper;26/13, Working paper, 2013-12)
      The paper assesses the potential for rent generation, distinguishing between resource and intra-marginal rent, in the North Sea herring fishery. A bioeconomic model combining fish population dynamics with the economic ...
    • Dagligvareportal. Til forbrukernes beste? 

      Krosby, Therese Ugelvik; Stusvik, Vibeke (Arbeidsnotat;28/13, Working paper, 2013-08)
      Selv om norske forbrukere har det dårligste utvalget av dagligvarer i Norden, møter de det høyeste prisnivået. Dagligvaremarkedet i Norge består i hovedsak av fire store grupperinger, og har en konsentrasjon av markedsmakt ...
    • Multi-purchasing in the linear city 

      Sæberg, Håkon (Working paper;28/12, Working paper, 2012-08)
      This paper allows for the purchase of both goods in the Hotelling model with linear transport costs. Price competition disappears as a result, and we have a stable linear model with the Principle of Minimum Differentiation ...
    • Upstream merger in a successive oligopoly : who pays the price? 

      Nilsen, Øivind Anti; Sørgard, Lars; Ulsaker, Simen A. (Working paper;48/13, Working paper, 2013-12)
      This study develops and uses a successive oligopoly model, with an unobservable non-linear tariff between upstream and downstream firms, to analyze the possible anti-competitive effects of an upstream merger. We find that ...
    • Lokkevarer i dagligvaremarkedet : konkurransevirkninger 

      Didriksen, Lene Hole (Arbeidsnotat;26/12, Working paper, 2012-08)
      Lokkevarer og salg med tap benyttes på en rekke ulike områder, blant annet i pakkerabatter, tosidige markeder og markedsføring av merkevarer. Utvalgte varer prises så lavt at bedriftene pådras et tap, et tap som i de fleste ...
    • Compliance program i forbindelse med kartellbekjempelse. Bedrifters behov for interne retningslinjer for å hindre ansatte i å drive ulovlig samarbeid med konkurrenter, og effektiv utforming av slike program 

      Boge, Astrid (Arbeidsnotat;38/12, Working paper, 2012-12)
      I senere tid har konkurransemyndigheter verden over økt fokus på kartellbekjempelse, men til tross for dette avsløres det fremdeles alvorlige karteller. Årsaken kan være mangel på sterke nok sanksjoner rettet mot skyldige ...
    • The effect of recessions on firms’ boundaries 

      Knudsen, Eirik Sjåholm; Foss, Kirsten (Working paper;04/13, Working paper, 2013-01)
      The economic theory of the firm offers conflicting predictions of how the two major effects of recessions, changes in demand and access to credit, affect firm boundaries. Using data on Norwegian firms in the recent recession, ...
    • Modeling the Norwegian sea ‘pelagic complex’. An application of the ensemble kalman filter 

      Ekerhovd, Nils-Arne; Kvamsdal, Sturla Furunes (Working paper;07/13, Working paper, 2013-02)
      We have estimated the parameters of a modified logistic ecosystem model of the pelagic fish stocks in the Norwegian Sea with the Ensemble Kalman Filter. Our model only contains four parameters. The model appear to capture ...
    • Quality competition with profit constraints 

      Brekke, Kurt Richard; Siciliani, Luigi; Straume, Odd Rune (Working paper;30/12, Working paper, 2012-09)
      Firms in markets such as health care and education are often profit constrained due to regulation or their non-profit status, and they are often viewed as being altruistic towards consumers. We use a spatial competition ...
    • The market for consumption devices : on complementary products and seller-side revenue-extraction 

      Bergh, Harald Nygård (Working paper;40/12, Working paper, 2012-11)
      Some products and services are perfect complements to technological devices, such as video games to video game consoles. We analyze how competition between two firms selling such devices is affected by the fact that they ...
    • Incentivsystemer for konkurransetilsynet : hvordan bør en optimal incentivkontrakt utformes? 

      Venøy, Marita; Rørvik, Lene Strønen (Arbeidsnotat;18/12, Working paper, 2012-08)
      I denne utredningen gjøres det rede for hvordan incentivsystemer kan benyttes for å oppnå ønsket innsats og prioriteringer. I hovedsak studeres momenter som bør vurderes ved utforming av en optimal incentivkontrakt, og ...
    • Horisontal konkurranse i dagligvaremarkedet. Bruken av egne merkevarer i konkurransen mellom norske dagligvarekjeder 

      Sandanger, Elise (Arbeidsnotat;25/12, Working paper, 2012-08)
      Denne utredningen belyser endringer i konkurransesituasjonen i dagligvarebransjen som en følge av at egne merkevarer har blitt en viktig del av markedet. Ved å tilby egne merkevarer styrker detaljistene sin maktposisjon i ...