Markedssvikt i TV-markedet og behovet for offentlige kanaler : sett i lys av digitaliseringen av bakkenettet
Working paper

View/ Open
Date
2009-02Metadata
Show full item recordCollections
- Working papers (SNF) [809]
Abstract
Gjennom denne utredningen har jeg forsøkt å gi et svar på hvorvidt det fremdeles vil være behov for NRK, som en offentlig allmennkringkaster, etter lanseringen av det digitale bakkenettet. Allmennkringkasting kan forstås som et virkemiddel myndighetene bruker for å nå overordnede mediepolitiske mål. Foruten å sikre mangfold og kvalitet i programtilbudet, er det en uttalt målsetning å sikre ytringsfrihet for hele befolkningen og formidling av troverdig og korrekt informasjon. Digitaliseringen av bakkenettet medfører en rekke endringer for det norske TV-markedet. To helt sentrale utviklingstrekk er mer vekt på brukerbetaling som finansieringskilde og en økning i antall tilgjengelige TV-kanaler. Overgangen fra reklamefinansiering til mer bruk av publikumsfinansiering fører til en tettere kobling mellom seernes programønsker og markedets tilbud av genre og programkvalitet. Dette peker i retning av at vi vil få større programmangfold og høyere kvalitet på sendingene. Når vi i tillegg tar i betraktning at vi har fått en rekke nye TV-kanaler ville man kanskje forvente at markedssvikten på tilbudssiden ble eliminert. Men både kvalitet og mediemangfold vil imidlertid bli mindre enn det som er samfunnsøkonomisk ønskelig, og fremdeles vil det være flere nisjer som ikke får dekket sine programbehov uten å basere seg på NRK-kanalene, slik som barn, eldre og minoriteter.
Publisher
SNFSeries
Arbeidsnotat2009:1