Vis enkel innførsel

dc.contributor.authorHalleraker, Nina
dc.contributor.authorWiig, Grethe
dc.date.accessioned2010-11-14T20:20:10Z
dc.date.available2010-11-14T20:20:10Z
dc.date.issued2010-06
dc.identifier.issn1503-2140
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11250/166304
dc.description.abstractI mastergradsutredningen skal vi foreta markedsavgrensning av dagligvaremarkedet, og undersøke graden av konkurranse mellom dagligvarebutikker. Oppgaven er inspirert av en lignende studie i England, Competition Commissions undersøkelse av Somerfields oppkjøp av Wm Morrison Supermarkets plc. Vi vil samtidig ta sikte på å utbedre en del av kritikken som er reist mot studien. Med utgangspunkt i dagligvaremarkedet på Voss, undersøker vi hvilke aktører som er nære konkurrenter ved hjelp av en spørreundersøkelse. Vi vil benytte diversjonsrater, som fanger opp konkurranseintensiteten mellom de ulike butikkene. I en fusjonssak vil det være avgjørende å vite om butikkene er nære konkurrenter, ettersom de etter fusjonen vil være kontrollert av samme eier. Vi vil benytte kritisk tap analyse for å vurdere hvorvidt en eventuell fusjon vil ha en konkurransebegrensende effekt, i så stor grad at den fusjonerte enheten er i stand til å foreta en lønnsom prisøkning. Vi vil basere analysen på både asymmetrisk og symmetrisk SSNIP. Avslutningsvis vil vi utarbeide en regresjonsmodell med sikte på å estimere diversjonsrater.en
dc.language.isonoben
dc.publisherSNFen
dc.relation.ispartofseriesArbeidsnotaten
dc.relation.ispartofseries2010:24en
dc.titleEmpirisk undersøkelse av konkurransen i dagligvaremarkedet. Anvendelse av diversjonsrater for fusjonsvurderingen
dc.typeWorking paperen
dc.subject.nsiVDP::Samfunnsvitenskap: 200::Økonomi: 210::Samfunnsøkonomi: 212en


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel