Analyse av konkurransen i det norske bladmarkedet
Working paper

View/ Open
Date
2005-11Metadata
Show full item recordCollections
- Working papers (SNF) [809]
Abstract
Formålet med oppgaven har vært å belyse to forhold i det norske bladmarkedet. For det
første tar oppgaven for seg den kraftige økningen i antall titler på markedet og for det andre
analyseres bladforlagenes valg av produktposisjonering.
Det norske bladmarkedet er stort og uoversiktlig så første del av oppgaven gir en oversikt
over de sentrale aktørene og utviklingen i markedet. De største aktørene dominerer
bladmarkedene i alle de skandinaviske landene så denne delen peker på generelle trekk ved
utviklingen av ukepressen i Skandinavia fra begynnelsen av 1990-tallet og fram til i dag..
Deretter analyseres den kraftige økningen i antall titler på det norske bladmarkedet.
Hovedfokuset har vært på hvorvidt de etablerte forlagene økte lanseringstakten med den
hensikt å stenge potensielle rivaler ute fra markedet. Det konkluderes med at det ikke ville
vært en troverdig strategi fra de etablertes side og dermed en tom trussel. Økningen skyldes
sannsynligvis ny teknologi og skift i etterspørselen.
Den siste delen av oppgaven analyserer bladforlagenes valg av posisjonering, og belyser
hvorfor forlagene har valgt å lansere blad som er tilnærmet like i profil. Det vises til flere
tilfeller av parvis samlokalisering. For de store forlagene synes det som om
etterspørseleffekten dominerer over den strategiske effekten (priseffekten), og at de derfor
vil velge å posisjonere seg i midten av markedet med homogene produkter.
Publisher
SNFSeries
Arbeidsnotat2005:52