Det norske radiomarkedet : effektene av Kanal 24 sin etablering
Working paper

View/ Open
Date
2005-10Metadata
Show full item recordCollections
- Working papers (SNF) [809]
Abstract
Målet med utredningen er å analysere effektene av Kanal 24 sin etablering på
radiomarkedet. Jeg identifiserer effekter både i lyttermarkedet og reklamemarkedet.
Det har vært vanskelig for Kanal 24 å få fotfeste i lyttermarkedet. De etablerte aktørene har
fordeler i form av merkenavn og faste lyttere, og lojaliteten blant radiolytterne har vist seg å
være svært stor. Kanal 24 har blitt svært lik P4, og selv etter gjentatte forbedringer av
”profilen” har de ikke nådd sine målsetninger. I reklamemarkedet har Kanal 24 også tapt
mye. Lyttergarantiene overfor annonsørene har ikke blitt oppfylt, og dette har ført til at
kanalen har måttet gi kompensasjon i form av gratis ekstrareklamer. Den positive effekten
av nyetableringen er at radio har fått større oppmerksomhet det siste året, og dermed har
nye annonsører begynt å bruke radio som reklamekanal. Nettoprisene på reklame ser ut til å
øke i 2005. Dette er en indirekte effekt av Kanal 24 sin etablering.
Publisher
SNFSeries
Arbeidsnotat2005:53