dc.contributor.author | Venøy, Marita | |
dc.contributor.author | Rørvik, Lene Strønen | |
dc.date.accessioned | 2014-02-13T08:41:34Z | |
dc.date.available | 2014-02-13T08:41:34Z | |
dc.date.issued | 2012-08 | |
dc.identifier.issn | 15032140 | |
dc.identifier.uri | http://hdl.handle.net/11250/166780 | |
dc.description.abstract | I denne utredningen gjøres det rede for hvordan incentivsystemer kan benyttes for å oppnå ønsket innsats og prioriteringer. I hovedsak studeres momenter som bør vurderes ved utforming av en optimal incentivkontrakt, og hvordan disse elementene kan benyttes for å gi tilstrekkelige incentiver samtidig som man unngår dysfunksjonell atferd. Mer spesifikt belyses det hvordan Fornyings-, administrasjons- og kirkedepartementet (FAD) kan utforme optimale incentivsystemer for Konkurransetilsynet. Det er i denne konteksten lagt vekt på hvordan det årlige tildelingsbrevet fra FAD kan gi tilsynet incentiver til å foreta riktige prioriteringer.
Utredningen tar utgangspunkt i incentivlitteratur, og det diskuteres en rekke faktorer som påvirker utforming av incentivkontrakter. Analysen avdekker flere momenter som kan være formålstjenlig å ta hensyn til ved formulering av fremtidige tildelingsbrev. Det gjennomføres i tillegg en diskusjon rundt internasjonal praksis. Dette gjøres for å kartlegge fordeler og ulemper ved ulike ordninger. Både litteraturstudien og den påfølgende diskusjonen illustrerer kompleksiteten rundt utformingen av incentiver i offentlig sektor. | no_NO |
dc.language.iso | nob | no_NO |
dc.publisher | SNF | no_NO |
dc.relation.ispartofseries | Arbeidsnotat;18/12 | |
dc.title | Incentivsystemer for konkurransetilsynet : hvordan bør en optimal incentivkontrakt utformes? | no_NO |
dc.type | Working paper | no_NO |
dc.subject.nsi | VDP::Social science: 200::Economics: 210::Economics: 212 | no_NO |