Vis enkel innførsel

dc.contributor.authorKristoffersen, Stine Morken
dc.date.accessioned2014-02-11T07:51:47Z
dc.date.available2014-02-11T07:51:47Z
dc.date.issued2013-09
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11250/166818
dc.description.abstractFormålet med denne utredningen har vært å studere avtalen om like priser i hotellmarkedet, hvilket innebærer at hotellkjeder ikke kan sette en lavere pris enn nettagenters pris for tilsvarende hotellrom. Dette omtales i litteraturen som paritetsavtaler mellom plattformer. I utredningen utforskes ulike teorier om paritetsavtaler mellom plattformer for å få en bedre forståelse for avtalens konkurranseeffekter og hvordan dette kan påvirke konsumentenes pris for et hotellrom. Den empiriske analysen bygger på et datamateriale med priser som er innhentet fra et utvalg av hotellkjeders egne nettsider og nettagenter. Ved hjelp av regresjonsanalyser i Stata er det foretatt tester for ulike hypoteser om plattformenes priser i hotellmarkedet. Jeg finner blant annet at det er tilfeller av en paritetsavtale mellom noen hotellkjeder og nettagenter. Paritetsavtalen kan da være en mekanisme som begrenser konkurransen i hotellmarkedet og kan resultere i høyere utsalgspriser enn tilfellet ville vært i fravær av denne form for avtale.no_NO
dc.language.isonobno_NO
dc.publisherSNFno_NO
dc.relation.ispartofseriesArbeidsnotat;32/13
dc.titleKonkurranseeffekt ved bruk av paritetsavtaler mellom plattformer. En empirisk undersøkelse av priser ved hotell og nettagenterno_NO
dc.typeWorking paperno_NO
dc.subject.nsiVDP::Social science: 200::Economics: 210::Economics: 212no_NO


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel