Vis enkel innførsel

dc.contributor.authorBrannfjell, Julie Eliassen
dc.date.accessioned2014-02-13T09:23:19Z
dc.date.available2014-02-13T09:23:19Z
dc.date.issued2012-08
dc.identifier.issn15032140
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11250/166830
dc.description.abstractUtredningen diskuterer hvorvidt NRK bør få lov til å opprette og drifte informasjonstjenester på internett som har et kommersielt potensial. Noen artikler skrevet for TV-mediet bruker innlåsningseffekten som et argument for at offentlige kringkastere bør få kunne vise kommersielt attraktivt innhold. I lys av dette diskuterer jeg hvorvidt denne innlåsningseffekten finnes på nett, og om NRK utnytter denne til å skape positiv merverdi. Jeg ser også på hvordan reklame fungerer forskjellig i de to mediene, og hvordan det påvirker forholdet mellom kommersielle og offentlige medier uten reklame. Videre ser jeg på hvordan finansieringen av offentlig kringkasting spiller en rolle for hvordan NRK skal gjøre investeringsbeslutninger i nye tjenester, og diskuterer om en overgang fra lisensavgift til finansiering over statsbudsjettet burde utløse krav om at NRK tar skattekostnaden med i beregningen når de vurderer nye investeringer. NRK opererer i et marked med mange kommersielle aktører. Jeg ser på hvordan NRKs etableringsbeslutning påvirker dem, og viser hvordan NRKs inntreden skaper en kjedeeffekt som preger hele markedet. I tillegg vil jeg gjøre en vurdering av i hvilken grad informasjonstjenester kan differensieres, samt hva det har å bety for hvilken finansieringsform (brukerbetaling eller annonsefinansiering) som er å foretrekke.no_NO
dc.language.isonobno_NO
dc.publisherSNFno_NO
dc.relation.ispartofseriesArbeidsnotat;24/12
dc.titleInformasjonstjenester på nett : en riktig oppgave for en offentlig kringkaster?no_NO
dc.typeWorking paperno_NO
dc.subject.nsiVDP::Social science: 200::Media science and journalism: 310no_NO


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel