Kupongsertifikater : et verdifullt bidrag i spareproduktjungelen?
Master thesis
Permanent lenke
http://hdl.handle.net/11250/168571Utgivelsesdato
2010Metadata
Vis full innførselSamlinger
- Master Thesis [4379]
Sammendrag
Denne masteroppgaven er gjennomført som et ledd av den toårige Masterutdanningen ved
Norges Handelshøyskole. Temaet for oppgaven er en analysere av kupongsertifikater, en
forholdsvis ny type strukturerte produkter i det norske markedet.
Oppgaven innledes med en kort belysning av hvem som kan være interessert i denne typen
spareprodukt, hvor adferdspsykologi og nyttefunksjoner er tatt med i bildet. Deretter settes det
opp et teoretisk rammeverk for å kunne analyse denne typen spareprodukt. Analysen er
foretatt ved hjelp av Monte Carlo simulering, da det ikke er noen lukket løsning for
verdsettelse av slike produkter. Oppgaven gir først et kort overblikk over elementene bak
produktet. Videre tar oppgaven for seg viktigheten av en god generering av prisbaner.
Problematikken rundt generering av uniforme fordelinger, og den videre konvertering til en
normalfordeling settes i fokus. Deretter følger en analyse av de utvalgte kupongsertifikatene. I
denne oppgaven er det to kupongsertifikater utstedt av Handelsbanken som vil bli analysert.
De sentrale elementene i analysen er verdsettelse, forventet avkastning, løpetid og risiko for å
tape penger. Avslutningsvis er det foretatt en sensitivitetsanalyse av de ulike
inndatavariablene. Av denne analysen ser det ut til prospektene gir et relativt godt bilde på
hva investorer kan vente seg av produktet, men det er allikevel muligheter til forbedring.