Økning i den lave merverdiavgiftssatsen : en studie av hvilke konsekvenser økningene i den lave merverdiavgiftssatsen har for aktørene i hotellnæringen
Abstract
1. januar 2016 og 1. Januar 2018 økte den lave merverdiavgiftssatsen med 2 % fra
henholdsvis 8 til 10 % i 2016, og fra 10 til 12 % i 2018. Den norske reiselivsnæringen er en
viktig bidragsyter i norsk økonomi, og det vil derfor være interessant å undersøke mulige
konsekvenser av en avgiftsøkning lagt på en stor andel av tjenestene i denne næringen. Denne
masterutredningen vil se på hvilke konsekvenser de to økningene har for hotellnæringen i
Hordaland og Sogn og Fjordane. Det eksisterer så vidt forfatterne bekjent svært få studier på
området per dags dato, noe som styrker utredningens relevans. Økningene er et dagsaktuelt
tema som har fått mye oppmerksomhet i media.
Utredningen benytter seg av en kvalitativ metode, og gjennom dybdeintervjuer med åtte ulike
hotell i Hordaland og Sogn og Fjordane vil vi undersøke hvilke kort- og langsiktige
konsekvenser de har opplevd, hvordan disse aktørene har håndtert økningene samt hvilke
utfordringer som har oppstått som følge av økningene. Hotellnæringen er en næring med
store variasjoner mellom aktørene. Utredningen vil derfor også fokusere på hvordan ulike
karakteristika som gjestesegment, størrelse, kjedetilknytning og lokalisering kan påvirke
hvilke konsekvenser aktørene vil oppleve i forbindelse med økningene.
De økonomiske konsekvensene av økningene ser ut til å være marginale, og i hovedsak
begrenset til de årene økningene trådte i kraft. Næringens struktur og behov for langsiktighet
ser derimot ut til å gjøre økningene mer problematiske enn det som hadde vært tilfelle dersom
økningene hadde blitt kunngjort lengre tid i forveien. Studien tyder på at aktørene i hovedsak
har økt prisene tilsvarende økningene der det har vært mulig. Gode økonomiske tider og en
svak norsk krone har ført til en generell god vekst i norsk reiseliv de siste årene, og det ser
derfor ut til at avgiftsøkningene kan ha blitt implementert uten observerbare konsekvenser for
etterspørselen. Økonomisk teori tilsier derimot at en høyere pris vil medføre lavere etterspurt
kvantum. Tidligere studier viser også at den langsiktige etterspørselselastisiteten er betydelig
høyere enn den kortsiktige, og det kan dermed tenkes at ytterligere konsekvenser vil oppstå i
årene fremover. Funnene tyder på at økningene kan medføre større konsekvenser for hotell i
distriktene, små hotell, hotell uten kjedetilknytning samt hotell med en større andel gjester fra
ferie- og fritidssegmentet. Dette er karakteristika som ofte er sammenfallende.