• norsk
    • English
  • norsk 
    • norsk
    • English
  • Logg inn
Vis innførsel 
  •   Hjem
  • Norges Handelshøyskole
  • Thesis
  • Master Thesis
  • Vis innførsel
  •   Hjem
  • Norges Handelshøyskole
  • Thesis
  • Master Thesis
  • Vis innførsel
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Økning i den lave merverdiavgiftssatsen : en studie av hvilke konsekvenser økningene i den lave merverdiavgiftssatsen har for aktørene i hotellnæringen

Reistad, Hanna Homb; Lund, Siri Selbekk
Master thesis
Thumbnail
Åpne
masterthesis.PDF (2.904Mb)
Permanent lenke
http://hdl.handle.net/11250/2559984
Utgivelsesdato
2018
Metadata
Vis full innførsel
Samlinger
  • Master Thesis [4657]
Sammendrag
1. januar 2016 og 1. Januar 2018 økte den lave merverdiavgiftssatsen med 2 % fra

henholdsvis 8 til 10 % i 2016, og fra 10 til 12 % i 2018. Den norske reiselivsnæringen er en

viktig bidragsyter i norsk økonomi, og det vil derfor være interessant å undersøke mulige

konsekvenser av en avgiftsøkning lagt på en stor andel av tjenestene i denne næringen. Denne

masterutredningen vil se på hvilke konsekvenser de to økningene har for hotellnæringen i

Hordaland og Sogn og Fjordane. Det eksisterer så vidt forfatterne bekjent svært få studier på

området per dags dato, noe som styrker utredningens relevans. Økningene er et dagsaktuelt

tema som har fått mye oppmerksomhet i media.

Utredningen benytter seg av en kvalitativ metode, og gjennom dybdeintervjuer med åtte ulike

hotell i Hordaland og Sogn og Fjordane vil vi undersøke hvilke kort- og langsiktige

konsekvenser de har opplevd, hvordan disse aktørene har håndtert økningene samt hvilke

utfordringer som har oppstått som følge av økningene. Hotellnæringen er en næring med

store variasjoner mellom aktørene. Utredningen vil derfor også fokusere på hvordan ulike

karakteristika som gjestesegment, størrelse, kjedetilknytning og lokalisering kan påvirke

hvilke konsekvenser aktørene vil oppleve i forbindelse med økningene.

De økonomiske konsekvensene av økningene ser ut til å være marginale, og i hovedsak

begrenset til de årene økningene trådte i kraft. Næringens struktur og behov for langsiktighet

ser derimot ut til å gjøre økningene mer problematiske enn det som hadde vært tilfelle dersom

økningene hadde blitt kunngjort lengre tid i forveien. Studien tyder på at aktørene i hovedsak

har økt prisene tilsvarende økningene der det har vært mulig. Gode økonomiske tider og en

svak norsk krone har ført til en generell god vekst i norsk reiseliv de siste årene, og det ser

derfor ut til at avgiftsøkningene kan ha blitt implementert uten observerbare konsekvenser for

etterspørselen. Økonomisk teori tilsier derimot at en høyere pris vil medføre lavere etterspurt

kvantum. Tidligere studier viser også at den langsiktige etterspørselselastisiteten er betydelig

høyere enn den kortsiktige, og det kan dermed tenkes at ytterligere konsekvenser vil oppstå i

årene fremover. Funnene tyder på at økningene kan medføre større konsekvenser for hotell i

distriktene, små hotell, hotell uten kjedetilknytning samt hotell med en større andel gjester fra

ferie- og fritidssegmentet. Dette er karakteristika som ofte er sammenfallende.

Kontakt oss | Gi tilbakemelding

Personvernerklæring
DSpace software copyright © 2002-2019  DuraSpace

Levert av  Unit
 

 

Bla i

Hele arkivetDelarkiv og samlingerUtgivelsesdatoForfattereTitlerEmneordDokumenttyperTidsskrifterDenne samlingenUtgivelsesdatoForfattereTitlerEmneordDokumenttyperTidsskrifter

Min side

Logg inn

Statistikk

Besøksstatistikk

Kontakt oss | Gi tilbakemelding

Personvernerklæring
DSpace software copyright © 2002-2019  DuraSpace

Levert av  Unit