• norsk
    • English
  • English 
    • norsk
    • English
  • Login
View Item 
  •   Home
  • Norges Handelshøyskole
  • Thesis
  • Master Thesis
  • View Item
  •   Home
  • Norges Handelshøyskole
  • Thesis
  • Master Thesis
  • View Item
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Kundelønnsomhetsanalyser – bruk i beslutninger : en studie av norske foretak

Kampen, Line; Strand, Maria Kvello
Master thesis
Thumbnail
View/Open
masterthesis.PDF (1.337Mb)
URI
http://hdl.handle.net/11250/2560013
Date
2018
Metadata
Show full item record
Collections
  • Master Thesis [4657]
Abstract
Flere bedrifter rapporterer at kundelønnsomhetsanalyser potensielt kan ha en høyere nytte

enn det som oppleves ved dagens bruk. I tillegg er det relativt mange bedrifter som ikke

bruker kundelønnsomhetsanalysene som beslutningsgrunnlag i den grad man kan forvente.

Her kan det ligge et urealisert potensial. Formålet med utredningen er å forsøke å belyse om

det finnes et slikt potensial og hvorfor det eventuelt ikke utnyttes bedre. I den sammenheng

har vi gjennomført en studie av de største bedriftene i Norge. Gjennom både

spørreundersøkelse og intervjuer har vi forsøkt å avdekke hva som ligger i dette urealiserte

potensialet.

Gjennom delproblemstillingen «I hvilke typer beslutninger er det nyttig å benytte

informasjonen fra kundelønnsomhetsanalysene som beslutningsgrunnlag?» fikk vi en dypere

innsikt i bruksverdien kundelønnsomhetsanalysene har i bedriftene. Vi fant at de fleste

bedriftene mente at analysene var nyttige, og begrunnelsen flest ga var at det kunne benyttes

til å identifisere kunder og i forbindelse med prispolitikk.

Gjennom hovedproblemstillingen «Hvorfor bruker noen bedrifter i liten grad informasjon

fra sine kundelønnsomhetsanalyser som beslutningsgrunnlag?» fokuserte vi på seks mulige

årsaker, og av disse fant vi støtte for fem. At datagrunnlaget ikke er pålitelig nok, er den

første årsaken vi fant til at noen bedrifter ikke benytter analysene i større grad ved

beslutningstaking. Det samme gjelder beslutningstakernes manglende tilgang på informasjon

fra analysene, for lavt kunnskapsnivå blant beslutningstakerne, og at analysene ikke tar med

nok aspekter ved kundene. Den siste årsaken vi fant støtte for var at bedriftene mente

analysene ville blitt benyttet i større grad dersom de var bedre, men at det var

ressurskrevende å forbedre de.

Gjennom vår utredning har vi sett at bruk av kundelønnsomhetsanalyser faktisk har et

urealisert potensial hos flere bedrifter. Likevel er det ikke gitt at bedriften skal prioritere sine

begrensede ressurser på forbedring av analysene. Det kan være andre prosjekter som har

høyere nåverdi. Noen bedrifter virker imidlertid å ha et relativt stort urealisert potensial

knyttet til bruken av analysene i beslutninger som vil være mulig å realisere i nær fremtid.

Dette gjelder spesielt bedrifter som har akkumulert mye kundedata som ikke utnyttes per

dags dato.

Contact Us | Send Feedback

Privacy policy
DSpace software copyright © 2002-2019  DuraSpace

Service from  Unit
 

 

Browse

ArchiveCommunities & CollectionsBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsDocument TypesJournalsThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsDocument TypesJournals

My Account

Login

Statistics

View Usage Statistics

Contact Us | Send Feedback

Privacy policy
DSpace software copyright © 2002-2019  DuraSpace

Service from  Unit