Kundelønnsomhetsanalyser – bruk i beslutninger : en studie av norske foretak
Master thesis
Permanent lenke
http://hdl.handle.net/11250/2560013Utgivelsesdato
2018Metadata
Vis full innførselSamlinger
- Master Thesis [4490]
Sammendrag
Flere bedrifter rapporterer at kundelønnsomhetsanalyser potensielt kan ha en høyere nytte
enn det som oppleves ved dagens bruk. I tillegg er det relativt mange bedrifter som ikke
bruker kundelønnsomhetsanalysene som beslutningsgrunnlag i den grad man kan forvente.
Her kan det ligge et urealisert potensial. Formålet med utredningen er å forsøke å belyse om
det finnes et slikt potensial og hvorfor det eventuelt ikke utnyttes bedre. I den sammenheng
har vi gjennomført en studie av de største bedriftene i Norge. Gjennom både
spørreundersøkelse og intervjuer har vi forsøkt å avdekke hva som ligger i dette urealiserte
potensialet.
Gjennom delproblemstillingen «I hvilke typer beslutninger er det nyttig å benytte
informasjonen fra kundelønnsomhetsanalysene som beslutningsgrunnlag?» fikk vi en dypere
innsikt i bruksverdien kundelønnsomhetsanalysene har i bedriftene. Vi fant at de fleste
bedriftene mente at analysene var nyttige, og begrunnelsen flest ga var at det kunne benyttes
til å identifisere kunder og i forbindelse med prispolitikk.
Gjennom hovedproblemstillingen «Hvorfor bruker noen bedrifter i liten grad informasjon
fra sine kundelønnsomhetsanalyser som beslutningsgrunnlag?» fokuserte vi på seks mulige
årsaker, og av disse fant vi støtte for fem. At datagrunnlaget ikke er pålitelig nok, er den
første årsaken vi fant til at noen bedrifter ikke benytter analysene i større grad ved
beslutningstaking. Det samme gjelder beslutningstakernes manglende tilgang på informasjon
fra analysene, for lavt kunnskapsnivå blant beslutningstakerne, og at analysene ikke tar med
nok aspekter ved kundene. Den siste årsaken vi fant støtte for var at bedriftene mente
analysene ville blitt benyttet i større grad dersom de var bedre, men at det var
ressurskrevende å forbedre de.
Gjennom vår utredning har vi sett at bruk av kundelønnsomhetsanalyser faktisk har et
urealisert potensial hos flere bedrifter. Likevel er det ikke gitt at bedriften skal prioritere sine
begrensede ressurser på forbedring av analysene. Det kan være andre prosjekter som har
høyere nåverdi. Noen bedrifter virker imidlertid å ha et relativt stort urealisert potensial
knyttet til bruken av analysene i beslutninger som vil være mulig å realisere i nær fremtid.
Dette gjelder spesielt bedrifter som har akkumulert mye kundedata som ikke utnyttes per
dags dato.