Økt drivstoffpris – konsekvenser for den norske fiskeflåten?
Working paper

View/ Open
Date
2019-03Metadata
Show full item recordCollections
- Working papers (SNF) [809]
Abstract
Dette notatet undersøker økonomiske konsekvenser av økte drivstoffpriser for fem utvalgte
grupper av den norske fiskeflåten; konvensjonelle kystfartøy i lukket gruppe, konvensjonelle
havfartøy, trålere, kystnotfartøy i lukket gruppe og ringnotsnurpere. For å undersøke de
økonomiske konsekvensene har det blitt estimert translog kostnadsfunksjoner, og elastisiteter
har blitt beregnet. Resultatene viser at alle fartøygruppene har gjennomgående lav egenpriselastisitet for drivstoff. Dette innebærer at økninger i drivstoffprisene bare har mindre
konsekvenser for drivstofforbruket, og derfor en betydelig direkte kostnadseffekt for alle
fartøygruppene. Vi finner liten grad av substitusjonsmulighet mellom drivstoff og arbeidskraft
og drivstoff og kapital. Disse resultatene indikerer at de forskjellige fartøygruppene i relativt
begrenset grad kan tilpasse seg endringer i drivstoffprisene ved å endre driftsmønster. Trålerne
er den mest drivstoffintensive fartøygruppen, og også den fartøygruppen hvor endringer i
drivstoffprisen fører til den største endringen i totalkostnadene. Endrede drivstoffpriser gir også
større endringer i totalkostnadene for de to andre typene havgåendefartøy, og for de to gruppene
kystfartøy. Resultatene avdekker også at økt fangstvolum per fartøy, vil gi økt utnyttelse av
drivstoffet. Dette innebærer at fartøy med betydelig strukturering vil være mer drivstoffproduktive.