• norsk
    • English
  • English 
    • norsk
    • English
  • Login
View Item 
  •   Home
  • Norges Handelshøyskole
  • Thesis
  • Master Thesis
  • View Item
  •   Home
  • Norges Handelshøyskole
  • Thesis
  • Master Thesis
  • View Item
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Prisovervåkning i det norske dagligvaremarkedet : En casestudie av prisovervåkning mellom Rema, Extra og Kiwi, og de konkurransemessige effektene av dette

Helgø, Halvar; Kilstad, Thea Celine
Master thesis
Thumbnail
View/Open
masterthesis.pdf (2.439Mb)
URI
https://hdl.handle.net/11250/2779844
Date
2021
Metadata
Show full item record
Collections
  • Master Thesis [4656]
Abstract
I denne utredningen er det tatt utgangspunkt i at den regulerte prisjegeravtalen mellom

dagligvarekjedene i Norge opphørte høsten 2020, og at Konkurransetilsynet har varslet en

gigantbot til aktørene med bakgrunn i mistanke om samarbeid som begrenser konkurransen

mellom kjedene. På bakgrunn av dette ble det interessant å undersøke hvorvidt

prisovervåkning fortsatt praktiseres i dagligvaremarkedet og hvilke insentiver lavpriskjedene

har til å overvåke konkurrentene. I tillegg er det vurdert hvilke konsekvenser prisovervåkning

har for markedet, sett opp imot Konkurransetilsynets betraktninger. Studien trekker også frem

VGs matbørs, for å undersøke hvilken påvirkningskraft de har på priskonkurransen i

markedet.

Studien er bygget opp av teori og empiri innen prisgjennomsiktighet, prisovervåkning og

prissetting. Det er gjennomført 10 observasjoner av 160 produkter i de tre kjedene Rema,

Extra og Kiwi, samt gjennomført intervju av ansvarlige personer som arbeider med VGs

matbørs. Videre er funnene fra studien fremstilt gjennom flere eksempler på forklarende

figurer og sitater fra intervjuobjekter, før oppgaven tar for seg en diskusjon av funn opp mot

teori og empiri.

Våre funn peker på sterke indikasjoner om at kjedene fremdeles overvåker hverandre, basert

på hyppige prisendringer og lav prisspredning. Også sammenlignet med tidligere ser

prisspredningen ut til å være lav. På bakgrunn av dette indikerer funn fra studien at kjedene

har insentiver til å overvåke konkurrentenes priser. Kjedene ser ut til å ha et ønske om å

komme best mulig ut i VGs matbørs, hvor små prisforskjeller for enkeltprodukter kan avgjøre

resultatet av pristestene. Dette baseres på at de enkelte kjedene ønsker å oppnå troverdighet

hos forbrukerne, noe som underbygges av studier gjort i tilsvarende markeder.

Konkurransetilsynets betraktninger om eventuelt samarbeid som begrenser konkurransen

diskuteres opp mot teori. Her fremkommer det at markedsforholdene for økte priser og

stilltiende samarbeid er til stede, men at VGs matbørs bidrar til å øke konkurransen og holde

prisene nede.

Contact Us | Send Feedback

Privacy policy
DSpace software copyright © 2002-2019  DuraSpace

Service from  Unit
 

 

Browse

ArchiveCommunities & CollectionsBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsDocument TypesJournalsThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsDocument TypesJournals

My Account

Login

Statistics

View Usage Statistics

Contact Us | Send Feedback

Privacy policy
DSpace software copyright © 2002-2019  DuraSpace

Service from  Unit