Prisovervåkning i det norske dagligvaremarkedet : En casestudie av prisovervåkning mellom Rema, Extra og Kiwi, og de konkurransemessige effektene av dette
Master thesis
Permanent lenke
https://hdl.handle.net/11250/2779844Utgivelsesdato
2021Metadata
Vis full innførselSamlinger
- Master Thesis [4380]
Sammendrag
I denne utredningen er det tatt utgangspunkt i at den regulerte prisjegeravtalen mellom
dagligvarekjedene i Norge opphørte høsten 2020, og at Konkurransetilsynet har varslet en
gigantbot til aktørene med bakgrunn i mistanke om samarbeid som begrenser konkurransen
mellom kjedene. På bakgrunn av dette ble det interessant å undersøke hvorvidt
prisovervåkning fortsatt praktiseres i dagligvaremarkedet og hvilke insentiver lavpriskjedene
har til å overvåke konkurrentene. I tillegg er det vurdert hvilke konsekvenser prisovervåkning
har for markedet, sett opp imot Konkurransetilsynets betraktninger. Studien trekker også frem
VGs matbørs, for å undersøke hvilken påvirkningskraft de har på priskonkurransen i
markedet.
Studien er bygget opp av teori og empiri innen prisgjennomsiktighet, prisovervåkning og
prissetting. Det er gjennomført 10 observasjoner av 160 produkter i de tre kjedene Rema,
Extra og Kiwi, samt gjennomført intervju av ansvarlige personer som arbeider med VGs
matbørs. Videre er funnene fra studien fremstilt gjennom flere eksempler på forklarende
figurer og sitater fra intervjuobjekter, før oppgaven tar for seg en diskusjon av funn opp mot
teori og empiri.
Våre funn peker på sterke indikasjoner om at kjedene fremdeles overvåker hverandre, basert
på hyppige prisendringer og lav prisspredning. Også sammenlignet med tidligere ser
prisspredningen ut til å være lav. På bakgrunn av dette indikerer funn fra studien at kjedene
har insentiver til å overvåke konkurrentenes priser. Kjedene ser ut til å ha et ønske om å
komme best mulig ut i VGs matbørs, hvor små prisforskjeller for enkeltprodukter kan avgjøre
resultatet av pristestene. Dette baseres på at de enkelte kjedene ønsker å oppnå troverdighet
hos forbrukerne, noe som underbygges av studier gjort i tilsvarende markeder.
Konkurransetilsynets betraktninger om eventuelt samarbeid som begrenser konkurransen
diskuteres opp mot teori. Her fremkommer det at markedsforholdene for økte priser og
stilltiende samarbeid er til stede, men at VGs matbørs bidrar til å øke konkurransen og holde
prisene nede.