Blar i NHH Brage på emneord "VDP::Social science: 200::Economics: 210::Business: 213"
Viser treff 161-180 av 506
-
From the Board Room to the Top
(Master thesis, 2012)The purpose of this thesis is to test whether there is a positive relationship between the share of female board directors and the share of women in the top executive management group within the same companies. In 2006, ... -
Fund accounting : theoretical and empirical study
(Master thesis, 2013)The public sector operates in the context of increasing demand for transparency and accountability and better control of financial resources spending. Governmental organizations differ from business enterprises in their ... -
Fundamental analyse i olje- og gassindustrien : en empirisk studie av markedets verdivurderingsprosess
(Master thesis, 2013)Formålet med denne oppgaven er å gi bedre innsikt i markedets verdivurderingsprosess for olje- og gasselskaper. Studien definerer et utvalgt sett av fundamentale signaler basert på det tradisjonelle regnskapet og ... -
Fundamental verdsettelse av SpareBank 1 SR-Bank
(Master thesis, 2014)Formålet med denne masterutredningen er å estimere verdien på egenkapitalen til SpareBank 1 SR-Bank konsernet, og beregne prisen på selskapets aksje. Det blir benyttet en fundamental verdsettelse som verdsettelsesmetode i ... -
Fusjoner og kostnadseffektivitet i sykehussektoren : medfører fusjoner økt kostnadseffektivitet i norske sykehus?
(Master thesis, 2013)På 1980-tallet vokste det frem en moderniseringsbølge for offentlig sektor under navnet New Public Management. Tilhengere av reformbølgen hevder at man gjennom innføring av privat sektors styringsmetoder kan oppnå en bedre ... -
Fusjoner og oppkjøp i krisetider : en studie av finanskrisens påvirkning på det amerikanske markedet for selskapskontroll
(Master thesis, 2012)I denne utredningen ønsket vi å avdekke hvordan finanskrisen har påvirket det amerikanske markedet for selskapskontroll. Til å gjennomføre studien har vi benyttet sekundærdata fra den anerkjente produsenten Bureau van Dijk. ... -
Fusjonsanalyse av bokhandlermarkedet i Trondheim : Vurdering av metode for analyse av foretakssammenslutning
(Master thesis, 2012)Følgende utredning tar utgangspunkt i fusjonen mellom kjedene Norli og Libris i det norske bokhandlermarkedet. Ved en slik fusjon på nasjonalt nivå vil mange lokale marked bli påvirket, og utredningen fokuserer på følgene ... -
Fører forretningssystemet TM Master v2 til økt effektivitet i drift av skip? : en studie fra shippingbransjen
(Master thesis, 2014)I denne utredningen har vi vurdert hvorvidt og hvordan forretningssystemet TM Master v2 har ført til økt effektivitet i vedlikehold og drift av skip hos rederiet Utkilen AS. Vi har i hovedsak rettet fokus på to delprosesser ... -
Gamification: A platform for transitioning from Goods - dominant logic to Service - dominant logic : Case of Nike+ Fuelband
(Master thesis, 2014)This master thesis attempts to investigate gamifi cation strategies used in Nike+ Fuelband and its importance for transitioni ng from conventional goods domi nant logic to a new approach in marketing , service ... -
Gir bruk av virkelig verdi i henhold til IAS 41 mer verdirelevant informasjon enn tradisjonell historisk kostverdi? : en studie av verdirelevans
(Master thesis, 2012)Innføring av IFRS og medfølgende økt bruk av virkelig verdi representerer den mest omfattende og radikale endringen i regnskapsfeltet i nyere tid. Det finnes klart polariserte synspunkter om hvorvidt dette er formålstjenlig. ... -
GodsFergen – fremtidens nærskipsferge? : en analyse av godsvarestrømmer, fyllingsgrad og markedspotensiale for godsoverføring fra vei til sjø
(Master thesis, 2014)Denne masterutredningen fokuserer på nærskipsfart og dens mulighet til å overføre gods fra vei til sjø. Sjøtransport taper terreng i forhold til veitransport og prosjektet GodsFergen ønsker å snu denne utviklingen og få ... -
Google search as a measure investor attention : Its influence on stocks and IPOs in U.S.
(Master thesis, 2014)The purpose of this thesis is to investigate new method of retail investor attention by using Google Search Volume Index (SVI) in determining its effect on stocks trading activity, volatility and extend the analysis by ... -
Governmental Accounting in Rwanda : a case study with focus on the financial statements
(Master thesis, 2011)The purpose of this thesis is to analyse the consolidated financial statements of the government of Rwanda for the year ended 31 December 2008. Two types of accounting are discussed namely, money accounts and accrual ... -
Growth options and risk : an empirical analysis of the relation between growth options and unlevered beta
(Master thesis, 2014)Estimating risk is an important part of capital budgeting and valuation because risk affects the cost of capital. Firms and projects consist of both assets-in-place and growth options and it is typically assumed that ... -
Handelsstrategier basert på historiske avkastningstall : En empirisk analyse av handelsstrategier på OBX
(Master thesis, 2014)Denne masterutredningen undersøker hvordan porteføljer bestående av aksjene som har gjort det best på OBX den forrige perioden (vinnerporteføljen) og hvordan aksjene som har gjort det dårligst på OBX den forrige perioden ... -
Hedging without sweat : a genetic programming approach
(Working paper;2013:5, Working paper, 2013)Hedging in the presence of transaction costs leads to complex op- timization problems. These problems typically lack closed-form so- lutions, and their implementation relies on numerical methods that provide hedging ... -
Hidden champions in Norway : a study of the existence and characteristics of hidden champions in the region of Hordaland in Norway
(Master thesis, 2012)Previous research has shown that some small to medium sized niche companies are global world market leaders in their respective field, and that they have high share of export. Many of these companies have a low public ... -
Horisontal konkurranse i dagligvaremarkedet : bruken av egne merkevarer i konkurransen mellom norske dagligvarekjeder
(Master thesis, 2012)Til tross for en mye lavere andel egne merkevarer i Norge enn i andre vestlige land, utgjør disse produktene en betydelig andel av omsetningen i dagligvarebransjen, både målt i verdi og i volum. Når utbredelsen er av det ... -
Horisontal konkurranse i dagligvaremarkedet. Bruken av egne merkevarer i konkurransen mellom norske dagligvarekjeder
(Arbeidsnotat;25/12, Working paper, 2012-08)Denne utredningen belyser endringer i konkurransesituasjonen i dagligvarebransjen som en følge av at egne merkevarer har blitt en viktig del av markedet. Ved å tilby egne merkevarer styrker detaljistene sin maktposisjon i ... -
How and When does strategic CSR work? : Experimenting the Impact of Brand Equity and Persuasive Story on Consumer Response to Imitated CSR Initiatives
(Master thesis, 2014)TOMS is a shoe company that gives away a pair for each pair you buy. In light of their success, the imitator BOBS entered offering similar shoe design and the same buy one give one initiative. Corporate Social responsibility ...