Blar i NHH Brage på tittel
Viser treff 4158-4177 av 8327
-
Konkurranse i tosidige markeder : en analyse av det norske radiomarkedet
(Arbeidsnotat, Working paper, 2006-03)I 2004 stod Norge overfor en ny situasjon i det kommersielle riksdekkende radiomarkedet. Kanal 24 ble etablert, og Norge hadde for første gang to kommersielle radiokanaler som konkurrerte i det riksdekkende nettet. For ... -
Konkurranse og effektivitet i det norske sparebankmarkedet : en empirisk analyse av konkurranse og effektivitet blant norske sparebanker i perioden 1997-2013
(Working paper, 2017-12)Forholdet mellom konkurranse og effektivitet har vært et omdiskutert tema de siste tiårene. Betydningen av en effektiv banksektor er av interesse for både økonomer og tilsynsmyndigheter. Denne studien utleder strukturelle ... -
Konkurranse og effektivitet i det norske sparebankmarkedet : en empirisk analyse av konkurranse og effektivitet blant norske sparebanker i perioden 1997-2013
(Master thesis, 2017)Forholdet mellom konkurranse og effektivitet har vært et omdiskutert tema de siste tiårene. Betydningen av en effektiv banksektor er av interesse for både økonomer og tilsynsmyndigheter. Denne studien utleder strukturelle ... -
Konkurranse og konkurransepolitikk i innovative næringer
(Arbeidsnotat, Working paper, 2004-06)Studien drøfter konkurransepolitiske problemstillinger knyttet til dynamisk konkurranse og effektivitet i næringer og markeder der innovasjon er en viktig konkurranseparameter. Dette er tema som er omfattet av stor interesse, ... -
Konkurranse og signalisering i det norske boliglånsmarkedet : en empirisk analyse av konkurransesituasjonen i det norske boliglånsmarkedet og bankers signalisering knyttet til fremtidig rentenivå
(Master thesis, 2014)Denne oppgaven har som formål å belyse konkurransesituasjonen i det norske boliglånsmarkedet, samt gjøre rede for implikasjoner ved norske bankers signaliseringsadferd knyttet til fremtidig rentenivå. Med utgangspunkt ... -
Konkurranse og strategiske etableringshindringer i det norske apotekmarkedet
(Master thesis, 2017)Vi studerer effekten av etablering og konkurranse i det norske apotekmarkedet i tidsperioden 2004 til 2011. I vår empiriske analyse benyttes multippel regresjon med faste effekter for å se på reduksjon i salgsvolum ved ... -
Konkurranse på ulike vilkår? : påvising av kryssubsidiering ved Kippermoen Idrettssenter
(Master thesis, 2007)Tema for denne utredningen er kryssubsidiering av kommunale treningsstudio og tar for seg prosessen man må gjennom for å avdekke eventuell kryssubsidiering i en virksomhet. Jeg har brukt et case fra Vefsn Kommune; Kippermoen ... -
Konkurranseanalyse : eiendomsmeglerbransjen i Bergen
(Master thesis, 2006)Denne oppgaven er en deskriptiv analyse av eiendomsmeglerbransjen i Bergen. Den tar for seg Porters Five Forces som et rammeverk for å se på ulike sider ved konkurransen i bransjen. Oppgaven gir et innblikk i hva en ... -
Konkurranseanalyser i oppstrømsmarkeder
(Arbeidsnotat;29/13, Working paper, 2013-09)De fleste produsenter selger ikke sine produkter direkte til sluttbrukerne, men via ett eller flere videreformidlende ledd. En stor del av konkurransemyndigheters virke er å vurdere de konkurransemessige konsekvensene av ... -
Konkurranseaspekter i SaaS-markedet : en teoretisk studie av nettverks- og byttekostnadseffekters effekt på konsumentenes posisjonering
(Master thesis, 2018)I denne oppgaven vil vi forsøke å avdekke hvordan byttekostnader og nettverkseffekter påvirker konsumentenes posisjonering i SaaS-markedet. Ved å ta utgangspunkt i et illustrerende case som tar for seg to tjenester ... -
Konkurranseeffekt ved bruk av paritetsavtaler mellom plattformer. En empirisk undersøkelse av priser ved hotell og nettagenter
(Arbeidsnotat;32/13, Working paper, 2013-09)Formålet med denne utredningen har vært å studere avtalen om like priser i hotellmarkedet, hvilket innebærer at hotellkjeder ikke kan sette en lavere pris enn nettagenters pris for tilsvarende hotellrom. Dette omtales i ... -
Konkurranseevne i norsk sjømatindustri : klynger og verdikjeder
(Rapport, Research report, 2002-10)I denne analysen av konkurranseevnen til norsk sjømatindustri påpekes det at havbruk og fiske har naturlige konkurransefortrinn på grunn av tilgang på knappe og ikke-reproduserbare faktorer som fiskeråstoff og produktive ... -
Konkurranseevne og kapasitetstilpasning i fiskeindustrien
(Rapport, Research report, 2003-06)Bakgrunnen for prosjektet er den siste tids økonomiske problemer i deler av fiskeindustrien. Fiskeridepartementet engasjerte SNF og Fiskeriforskning i Tromsø til å se på noen av årsakene til problemene. Arbeidet har munnet ... -
Konkurranseintensitet på internett : prissammenligningssider og deres påvirkning på konkurranseintensitet på internett
(Master thesis, 2018)Denne oppgaven tar utgangspunkt i internettmarkedet, og undersøker om konkurranseintensiteten har økt som følge av prissammenligningssider. Utviklingen av internett og prissammenligningssider har ført til lavere søkekostnader ... -
Konkurransekraften til norske finansinstitusjoner : kriterier som norske bedrifter vektlegger ved valg av norske eller utenlandske leverandører av finansielle tjenester
(Rapport, Research report, 2000-06)Denne rapporten gir en oversikt over hvordan større norske bedrifter vurderer norske kontra utenlandske finansielle foretak. En av rapportens hovedkonklusjoner er at med økende internasjonalisering øker også bruken av ... -
Konkurransemessige virkninger av noen utvalgte NRK-tjenester
(Rapport;2015:2, Research report, 2015-03)Formålet med denne studien har vært å analysere de konkurransemessige virkningene av noen utvalgte NRK-tjenester. Vi finner at nrk.no er noe differensiert fra andre store nasjonale nettsteder for nasjonale nyhets- og ... -
Konkurransen blant bokhandlene under fastprissystemet : en undersøkelse av konkurransefaktorer og hvordan konsumentene blir påvirket av disse
(Master thesis, 2014)I norsk bokbransje er det gitt fritak fra konkurranselovens §10 for bruk av bindende videresalgspris. Bransjen har selv utarbeidet d et de kaller Bokavtalen, som blant annet omhandler bruk av faste priser, leveringsplikt ... -
Konkurransen mellom norske internettleverandørar
(Rapport, Research report, 2000-11)Denne rapporten omhandlar konkurransen mellom internettleverandørane på den norske marknaden frå om lag 1997 til våren 2000. Hovudformålet har vore å analysere kva effektar ulike innelåsingsstrategiar har på konkurransen ... -
Konkurransen om vedlikehold av asfaltdekket i Norge : en analyse av markedsmekanismer og prisdrivere
(Master thesis, 2019)I perioden 2008-2018 var årlig gjennomsnittlig investering i vedlikehold av asfaltdekke på over 2,1 milliarder kroner. Avsløringen av asfaltkartellet bestående av NCC og Veidekke i Midt-Norge fra 1996 til 2009 førte til ...