• Gains and losses from trade when countries differ in public knowledge stocks 

      Kind, Hans Jarle (Working paper, Working paper, 2000-09)
      Following the insight from endgenus growth theory, we assume that countries with advanced production structures have high levels of public knowledge. The purpose of this paper is to analyze whether a developing country ...
    • Globetrotterne : norsk økonomi i en verden med fri handel, arbeidsvandring og internasjonaliserte bedrifter 

      Bjorvatn, Kjetil; Norman, Victor D.; Orvedal, Linda; Tenold, Stig; Haaland, Jan Ingvald Meidell; Kind, Hans Jarle (Rapport, Research report, 2007-04)
      Denne rapporten belyser hvordan globaliseringen vil påvirke norsk næringsstruktur og utenrikshandel de neste 50 årene. Globalisering fører til at Norge vil stå overfor en helt ny utenriksøkonomi. De vestlige lands handel ...
    • De gode hjelperne - virkninger av utviklingen i Kina og India for norsk økonomi 

      Bjorvatn, Kjetil; Norman, Victor D.; Orvedal, Linda; Tenold, Stig; Haaland, Jan Ingvald Meidell; Kind, Hans Jarle (Rapport, Research report, 2006-10)
      Rapporten belyser hvordan den økonomiske utviklingen i Kina og India vil påvirke norsk økonomi de neste 50 årene – hva den betyr for konkurranseutsatt virksomhet, hvordan næringsstrukturen vil endres, hvor store gevinster ...
    • Helsesektor som et tosidig marked : analyse av hvordan teorien om tosidige markeder påvirker tilpasningen til regulerte sykehus 

      Edwinson, Per Johan; Abramov, Roman (Master thesis, 2016)
      I denne oppgaven ser vi på hvordan sykehus opptrer i et tosidig marked. Sykehusene er profittmaksimerende og benytter seg av ulike virkemidler for å tiltrekke seg både pasienter og leger. Flere studier viser at kvalitet ...
    • Hotelling competition with multi-purchasing 

      Anderson, Simon P.; Foros, Øystein; Kind, Hans Jarle (Discussion paper, Working paper, 2010-12)
      We analyze a Hotelling model where consumers either buy one out of two goods (single-purchase) or both (multi-purchase). The firms pricing strategies turn out to be fundamentally different if some consumers multi-purchase ...
    • Hotelling competition with multi-purchasing : time magazine, newsweek, or both? 

      Anderson, Simon P.; Foros, Øystein; Kind, Hans Jarle (Working paper, Working paper, 2010-06)
      Equilibrium prices behave quite differently if consumers single-purchase (buy either Time Magazine or Newsweek) or if some consumers multi-purchase (buy both). Prices are strategic complements under single-purchase, and ...
    • IKT-næringen : integrasjon, konkurranse eller vennskap? 

      Foros, Øystein; Kind, Hans Jarle; Sørgard, Lars (Arbeidsnotat, Working paper, 2000-09)
      Et av de mest slående trekk innenfor det vi kan karakterisere som IKT-industrien (informasjons- og kommunikasjonsteknologi), er de omfattende alliansedannelsene mellom bedrifter som har svært ulik kjernevirksomhet. Eksempelvis ...
    • Implikasjoner for norsk næringspolitikk av sentrale utviklingstrekk i EU 

      Hagen, Kåre Petter; Haaland, Jan Ingvald Meidell; Kind, Hans Jarle; Midelfart, Karen Helene; Mæstad, Ottar (Rapport, Research report, 2004-03)
      Denne rapporten er resultatet av et prosjekt gjennomført ved Senter for Internasjonal Økonomi og Skipsfart (SIØS), SNF, for Nærings- og handelsdepartementet. Formålet med prosjektet har vært å fokusere på sentrale ...
    • The importance of multi-homing : merger implications in the digital newspaper market 

      Gillebo, Maren; Sundkvist, Kamilla (Master thesis, 2020)
      In this paper we analyse the choice of consumer prices and qualities and welfare implications from a merger in the digital newspaper market. In this market, the digital newspapers sell access to consumers and the attention ...
    • Indirekte pressestøtte : momsfritak vs skattefradrag 

      Kind, Hans Jarle; Møen, Jarle (Working paper, Working paper, 2011-06)
      Mediestøtteutvalget er splittet i synet på den indirekte pressestøtten. Den ene fraksjonen, flermedialitetsalternativet, foreslår å videreføre ordningen med fullt momsfritak for papiraviser. Den andre fraksjonen, ...
    • Individuelle priser i dagligvaremarkedet 

      Foros, Øystein; Kind, Hans Jarle; Steen, Frode (Journal article; Peer reviewed, 2017)
      Bedrifter har fått større mulighet til å samle informasjon om hver enkelt kunde. I dagligvaremarkedet samler kjedene informasjon om hvor og hva vi handler. NorgesGruppen og Coop har i mange år hatt rabattprogrammer hvor ...
    • Individuelle priser i dagligvaremarkedet : et fangens dilemma for kjedene? 

      Foros, Øystein; Kind, Hans Jarle; Steen, Frode (Arbeidsnotat;2017:4, Working paper, 2017-06)
      Bedrifter har fått større mulighet til å samle informasjon om hver enkelt kunde. I dagligvaremarkedet samler kjedene informasjon om hvor og hva vi handler. NorgesGruppen og Coop har i mange år hatt rabattprogrammer hvor ...
    • Industrial agglomeration and capital taxation 

      Kind, Hans Jarle; Midelfart, Karen Helene; Schjelderup, Guttorm (Discussion paper, Working paper, 1998-07)
      Models with imperfect competition and intra-industry trade have become widely accepted as appropriate frameworks within which to analyze the impact of trade liberalization on industrial agglomeration. This paper makes ...
    • Inter-firm price coordination in a two-sided market 

      Kind, Hans Jarle; Nilssen, Tore; Sørgard, Lars (Discussion paper;16/2014, Working paper, 2014-05)
      In many two-sided markets we observe that there is a common distributor on one side of the market. One example is the TV industry, where TV channels choose advertising prices to maximize own profit and typically ...
    • International complementarities in the internet : should domestic local access prices be regulated? 

      Foros, Øystein; Kind, Hans Jarle; Sørgard, Lars (Working Paper, Working paper, 2001-10)
      The Internet can be seen as the convergence of different industries like telecommunication, software, and media into an international oligopoly, where the end-user is offered a bundle consisting of complementary products ...
    • International complementarities in the Internet : should local access prices be regulated? 

      Foros, Øystein; Kind, Hans Jarle; Sørgard, Lars (Discussion paper, Working paper, 2002-05)
      The Internet can be seen as the convergence of different industries, such as telecommunication, software and media, into an international oligopoly offering complementary products. In most of these industries we have ...
    • The internet market structure : implications for national and international regulation 

      Foros, Øystein; Kind, Hans Jarle (Working paper, Working paper, 2000-09)
      Internet connectivity may be seen as a composite good that is produced by the complementary inputs local and global access. In addition to the infrastructure components, software and content components affect the customers’ ...
    • Internett-distribusjon i den norske tv-bransjen : en studie av strømmetjenester i det norske markedet 

      Årvoll, Sjur; Aase, Ivar (Master thesis, 2016)
      Tema for denne utredningen er hvordan overgangen fra tradisjonell tv-distribusjon til internettdistribusjon av innhold kan påvirke lønnsomheten i den norske tv-bransjen. Vi har sett hvordan strømmetjenester muliggjør at ...
    • Internettets påvirkning på markedet for aviser 

      Søgnen, Adrian Budal (Master thesis, 2017)
      Denne oppgaven er en litteraturstudie av forskning på Internett og dets påvirkning på avismarkedet. Siden den første nettavisen kom i 1994 har markedet for aviser opplevd store endringer i konkurranseforhold. Nye aktører ...
    • Konkurranseaspekter i SaaS-markedet : en teoretisk studie av nettverks- og byttekostnadseffekters effekt på konsumentenes posisjonering 

      Fivelsdal, Agnete; Grønner, Susanne Lycke (Master thesis, 2018)
      I denne oppgaven vil vi forsøke å avdekke hvordan byttekostnader og nettverkseffekter påvirker konsumentenes posisjonering i SaaS-markedet. Ved å ta utgangspunkt i et illustrerende case som tar for seg to tjenester ...