Blar i NHH Brage på tittel
Viser treff 4040-4059 av 8151
-
Konfliktforståelse og konflikters konsekvenser i norske kunnskapsbedrifter
(Journal article; Peer reviewed, 2015)Artikkelen bygger på en studie av konflikthåndtering og konfliktforståelse i et utvalg norske kunnskapsbedrifter. Det fremgår av studien at det er stor grad av begrepsuklarhet knyttet til konflikter, og at det er vanskelig ... -
Konglomeratrabatten - myte eller realitet? : forklaring av verdieffekter ved urelatert diversifisering gjennom bruk og sammenfatning av tidligere studier
(Master thesis, 2006)Formålet med denne oppgaven er å forklare verdieffektene av urelatert diversifisering gjennom bruk og sammenfatning av tidligere studier. I første del beskriver og systematiserer vi selskapsfaktorer, som spesielt innvirker ... -
Kongsberg Gruppen : i skjæringsfeltet mellom høyteknologi og tradisjon
(Rapport, Research report, 2002-10)Det norske maritime miljøet har gjennom det siste tiår vært gjenstand for betydelig oppmerksomhet og utredning. Alle deler har imidlertid ikke vært like mye i fokus. Et av segmentene som har fått relativt mindre oppmerksomhet ... -
Konjunkturer, kriser og statsfinanser : kan stater bære sine forpliktelser?
(Kristofer Lehmkuhl forelesning, Lecture, 2010) -
Konjunkturimpulser fra utlandet : en empirisk analyse av impulsene fra internasjonale produktmarkeder i perioden 2002 til 2014
(Master thesis, 2015)I denne masteroppgaven estimerer vi hvilken effekt fluktuasjoner i etterspørselen på de norske eksportmarkedene og verdensmarkedsprisene, har hatt på norsk konjunkturutvikling i perioden 2002–2014. Ved bruk av SSBs ... -
Konjunkturutvikling og annonseinntekter i redaksjonelle medier : en økonometrisk analyse av tidsseriedata
(2010:44, Working paper, 2010-09)Denne utredningen studerer om det finnes systematiske forskjeller i hvordan konjunktursvingninger påvirker annonseinntekter i de redaksjonelle mediene dagsavis, tidsskrift, TV, radio og Internett, samt undergrupper av ... -
Konkurranse i det norske annonsemarkedet : når ulike skattevilkår skaper konkurranseskjevhet : en case-studie av Facebook og Schibsted
(Master thesis, 2016)Den digitale økonomiens fremtreden har bidratt til stor mobilitet og fleksibilitet i den globale økonomien (Berg-Rolnes, 2016). Dette gir økte muligheter for flernasjonale selskaper til å konkurrere på andre skattevilkår ... -
Konkurranse i internettmarkedet: fremveksten av Internetthandel og dens påvirkning på pris og prisspredning, med det norske bokmarkedet som en case
(Master thesis, 2015)I denne oppgaven har jeg tatt for meg konkurransesituasjonen i Internettmarkeder. Jeg har undersøkt teoretiske prediksjoner av hvordan handel over Internett påvirker konkurransen. Ut fra den undersøkte teorien kan det ... -
Konkurranse i spesialisthelsetjenesten
(Rapport, Research report, 2006-09)Rapporten diskuterer om konkurranse i sykehussektoren er ønskelig, hvordan konkurranse kan oppnås, og hvilke effekter det har. Diskusjonen er organisert i tre deler. I del 1 diskuteres markedssvikt i helsesektoren, og det ... -
Konkurranse i taxi markedet
(Rapport;2012:3, Research report, 2012-05)I denne rapporten oppsummerer vi resultatene fra en analyse av konkurransevirkninger av dagens konsesjons- (løyve-) praksis der fylkesmyndigheten tildeler taxisentralene innenfor ett og samme løyveområde ulike antall løyver. ... -
Konkurranse i tosidige markeder : en analyse av det norske radiomarkedet
(Arbeidsnotat, Working paper, 2006-03)I 2004 stod Norge overfor en ny situasjon i det kommersielle riksdekkende radiomarkedet. Kanal 24 ble etablert, og Norge hadde for første gang to kommersielle radiokanaler som konkurrerte i det riksdekkende nettet. For ... -
Konkurranse og effektivitet i det norske sparebankmarkedet : en empirisk analyse av konkurranse og effektivitet blant norske sparebanker i perioden 1997-2013
(Working paper, 2017-12)Forholdet mellom konkurranse og effektivitet har vært et omdiskutert tema de siste tiårene. Betydningen av en effektiv banksektor er av interesse for både økonomer og tilsynsmyndigheter. Denne studien utleder strukturelle ... -
Konkurranse og effektivitet i det norske sparebankmarkedet : en empirisk analyse av konkurranse og effektivitet blant norske sparebanker i perioden 1997-2013
(Master thesis, 2017)Forholdet mellom konkurranse og effektivitet har vært et omdiskutert tema de siste tiårene. Betydningen av en effektiv banksektor er av interesse for både økonomer og tilsynsmyndigheter. Denne studien utleder strukturelle ... -
Konkurranse og konkurransepolitikk i innovative næringer
(Arbeidsnotat, Working paper, 2004-06)Studien drøfter konkurransepolitiske problemstillinger knyttet til dynamisk konkurranse og effektivitet i næringer og markeder der innovasjon er en viktig konkurranseparameter. Dette er tema som er omfattet av stor interesse, ... -
Konkurranse og signalisering i det norske boliglånsmarkedet : en empirisk analyse av konkurransesituasjonen i det norske boliglånsmarkedet og bankers signalisering knyttet til fremtidig rentenivå
(Master thesis, 2014)Denne oppgaven har som formål å belyse konkurransesituasjonen i det norske boliglånsmarkedet, samt gjøre rede for implikasjoner ved norske bankers signaliseringsadferd knyttet til fremtidig rentenivå. Med utgangspunkt ... -
Konkurranse og strategiske etableringshindringer i det norske apotekmarkedet
(Master thesis, 2017)Vi studerer effekten av etablering og konkurranse i det norske apotekmarkedet i tidsperioden 2004 til 2011. I vår empiriske analyse benyttes multippel regresjon med faste effekter for å se på reduksjon i salgsvolum ved ... -
Konkurranse på ulike vilkår? : påvising av kryssubsidiering ved Kippermoen Idrettssenter
(Master thesis, 2007)Tema for denne utredningen er kryssubsidiering av kommunale treningsstudio og tar for seg prosessen man må gjennom for å avdekke eventuell kryssubsidiering i en virksomhet. Jeg har brukt et case fra Vefsn Kommune; Kippermoen ... -
Konkurranseanalyse : eiendomsmeglerbransjen i Bergen
(Master thesis, 2006)Denne oppgaven er en deskriptiv analyse av eiendomsmeglerbransjen i Bergen. Den tar for seg Porters Five Forces som et rammeverk for å se på ulike sider ved konkurransen i bransjen. Oppgaven gir et innblikk i hva en ... -
Konkurranseanalyser i oppstrømsmarkeder
(Arbeidsnotat;29/13, Working paper, 2013-09)De fleste produsenter selger ikke sine produkter direkte til sluttbrukerne, men via ett eller flere videreformidlende ledd. En stor del av konkurransemyndigheters virke er å vurdere de konkurransemessige konsekvensene av ... -
Konkurranseaspekter i SaaS-markedet : en teoretisk studie av nettverks- og byttekostnadseffekters effekt på konsumentenes posisjonering
(Master thesis, 2018)I denne oppgaven vil vi forsøke å avdekke hvordan byttekostnader og nettverkseffekter påvirker konsumentenes posisjonering i SaaS-markedet. Ved å ta utgangspunkt i et illustrerende case som tar for seg to tjenester ...