Blar i NHH Brage på tittel
Viser treff 672-691 av 8150
-
Boligskatt og boligpriser : en kartlegging av skattefordeler som kan gi økte boligpriser
(Master thesis, 2012)Hensikten med utredningen har vært å studere innvirkningen den lave boligbeskatningen i Norge har på boligprisene gjennom et konjunkturforløp. I oppgaven er historiske data for BNP- og boligpris analysert med et HP-filter. ... -
Bompenger og boligpriser : hvordan påvirket opphøringen av bompengeinnkreving på Askøybroen boligprisene i Askøy kommune?
(Master thesis, 2016)Tema for denne mastergradavhandlingen er pendlerkostnader og effekten på regionale boligpriser. Formålet er å utvikle en bedre forståelse av hvordan reduksjoner i pendlerkostnader mot bykjernen påvirker det lokale boligmarkedet ... -
Bonus og motivasjon i frisørbransjen : hvordan brukes prestasjonsbasert lønn som styringsverktøy i frisørbransjen, og er det en sammenheng mellom bonuser og frisørenes motivasjon?
(Master thesis, 2019)I dette studiet undersøkte vi hvordan prestasjonsbasert lønn brukes som styringsverktøy i frisørbransjen, og om det er en sammenheng mellom prestasjonsbasert lønn og motivasjon. Vi brukte kvantitativ metode, i form av ... -
Bonusavlønning i norsk toppfotball : en analyse av insentivvirkninger og lønnskontrollerende effekter
(Master thesis, 2006)Utredningen tar for seg bruk av bonusavlønning i ledende norske fotballklubber. Dette kan ses på som et svar på den enorme veksten i lønnskostnadene flere klubber slet med på slutten av 90-tallet. Bonuslønn kan utformes ... -
Bonusordninger i nedgangstider : er det rasjonelt at bonusandelen av total lønn reduseres i nedgangstider, og hvordan bør bonusordningene utformes i slike tider?
(Master thesis, 2016)Den historiske utviklingen i Norge viser at bonusandelen av total lønn innenfor finanstjenester har blitt redusert i nedgangstider, sannsynligvis for å redusere kostnader og samtidig opprettholde arbeidsplasser. Det vekker ... -
Bonusprogram og konkurransen i det norske luftfartsmarkedet
(Rapport, Research report, 2000-03)I det norske luftfartsmarkedet har vi to hovedaktører, SAS og Braathens. Begge disse selskapene har innført bonussystem, henholdsvis SAS' EuroBonus og Braathens' Wings. Hovedgrunnen til at akkurat bonussystemene er interessant ... -
Bonusprogrammene i det norske dagligvaremarkedet : hvordan kan lanseringen av Æ påvirke konkurransen og konsumentvelferden?
(Master thesis, 2017)Denne utredningen har som formål å kartlegge mulige virkninger på konkurranse- og konsumentvelferd i det norske dagligvaremarkedet, som følge av lanseringen av Remas bonusprogram Æ. Her fokuserer vi på virkninger som ... -
Bonusprogrammer i innenriks luftfart : en empirisk analyse av konkurransemessige effekter
(Master thesis, 2014)Formålet med denne masterutredningen er å studere ulike effekter bonusprogrammer i flybransjen kan ha på konkurransen i markedet. Vi tar spesifikt for oss det norske innenriksmarkedet, og konsentrerer oss om SAS og ... -
Bonusprogrammer i luftfartsmarkedet : en empirisk analyse av SAS Eurobonus
(Master thesis, 2016-09-02)Hensikten med denne masterutredningen er å undersøke hvorvidt SAS benytter fordelsprogrammet Eurobonus aktivt i forhold til konkurranseforholdene, forretnings- og fritidssegmentet og innlands- og utenlandsmarkedet. For ... -
Bonusprogrammer i norsk luftfart : en empirisk analyse av innelåsende effekt
(Master thesis, 2016)Formålet med denne masteroppgaven var å undersøke den innelåsende effekten av bonusprogrammer i norsk luftfart. Gjennom bonusprogrammene får flyselskapene segmentert markedet, noe som gjør at de kan kapre store markedsandeler ... -
Bonusprogrammer i norsk luftfart: en empirisk analyse av innelåsende effekt
(Master thesis, 2016)Formålet med denne masteroppgaven var å undersøke den innelåsende effekten av bonusprogrammer i norsk luftfart. Gjennom bonusprogrammene får flyselskapene segmentert markedet, noe som gjør at de kan kapre store markedsandeler ... -
Borettslagsregnskap: en casestudie
(Journal article; Peer reviewed, 2011)I artikkelen studeres årsregnskapet til et borettslag, både for å illustrere hvordan et borettslagsregnskap er utformet i praksis, og for å vise en alternativ og mer informativ måte å presentere et borettslagsregnskap på. ... -
Borregaard ASA : strategisk regnskapsanalyse og verdivurdering
(Master thesis, 2018)Formålet med denne masteroppgaven er å estimere Borregaards egenkapitalverdi per 2. januar 2018. En fundamental verdsettelse som integrerer ESG-informasjon i selskapsanalysen ble valgt som verdsettelsesteknikk. Denne ... -
Botulinum toxin industry : is it a profitable industry to enter?
(Master thesis, 2009)This paper examines the botulinum toxin industry and is it profitable to enter. In particular, the paper aims to define whether the industry structure is attractive because an industry is considered profitable only if ... -
Boyan Jovanovic: recipient of the 2019 Global Award for Entrepreneurship Research
(Journal article; Peer reviewed, 2019)The 2019 Global Award for Entrepreneurship Research has been awarded to Professor Boyan Jovanovic at New York University in the USA. Boyan Jovanovic has developed pioneering research that advances our understanding of the ... -
A branch and price algorithm for the combined vehicle routing and scheduling problem with synchronization constraints
(Discussion paper, Working paper, 2007)In this paper we present a branch and price algorithm for the combined vehicle routing and scheduling problem with synchronization constraints. The synchronization constraints are used to model situations when two or more ... -
Brand and customer experience in service organizations : literature review and brand experience construct validation
(Working paper, Working paper, 2011-04)Commoditization of goods and services has generated a need for providing customer value beyond functional attributes and benefits. The concepts of brand and customer experience have therefore gained increased interest among ... -
Brand experiences in engaging marketing campaigns
(Master thesis, 2012)This research examines the effects from engaging marketing campaigns on brand experiences and the potential outcome on affective commitment and loyalty. In doing this, it also test the validity of the brand experience scale ... -
Brand extensions : influences of perceived fit and communication of explanatory links
(Master thesis, 2015)This study investigates the influences of perceived fit and communication of explanatory links on brand extension success, as well as the moderating effects of consumer innovativeness, category ... -
Brand extensions: brand concept congruency and feedback effects revisited
(Journal article; Peer reviewed, 2005)Abstract Purpose – The aim of this research is to examine the effects of congruent and incongruent brand concept extensions on consumer attitudes towards the extended product and feedback effects on the parent ...