Browsing NHH Brage by Author "Ulsaker, Simen Aardal"
Now showing items 1-13 of 13
-
Betalingsvilje for hjemlevering av dagligvarer : en empirisk analyse av kunden for netthandel av dagligvarer og betalingsvilje for hjemlevering
Angelvik, Fredrik; Bytingsvik, Maren Pedersen (Master thesis, 2019)”Dagligvarer levert på døren er et marked i vekst, imidlertid tjener verken Meny eller Kolonial.no penger på hjemleveranse - enda” (Hegnar.no, 2019). Mye av årsaken til dette er at kostnadene ved å levere varer hjem til ... -
Effekten av programfordeler i lojalitetsprogrammer på programtilfredshet, programtillit, programlojalitet og butikklojalitet : en studie av ulike kundelojalitetsprogrammer og programfordeler i det norske dagligvaremarkedet
Godø, Inga Kristine (Master thesis, 2017)Dagligvarebransjen i Norge fikk i Januar 2017 et nytt tilskudd i form av lojalitetsprogrammet Æ som konkurranse til de to allerede eksisterende lojalitetsprogrammene - Trumf og Coop Medlem. I denne utredningen har effektene ... -
Får Kiwi mer til overs med Europris i nærheten? : en empirisk studie av hvordan Europris-etableringer påvirker nærliggende Kiwi-butikker
Walle-Hansen, Mia Meyer; Ankerud, Henriette Cecilie (Master thesis, 2018)Økende tendens til bransjeglidning mellom det norske dagligvaremarkedet og tilgrensende sektorer tilsier at stadig flere aktører kan utøve konkurransepress overfor dagligvarekjedene. Innenfor tilgrensende sektorer øker ... -
Hva skjer med produktiviteten i kassepunktet når kundene gjør jobben?: en empirisk studie av produktivitetseffekten ved innføring av selvbetjente kasser i MENY-butikker
Nøkleby, Henrik; Søreng, Christian (Master thesis, 2019)Denne masterutredningen søker å finne hvilken effekt innføring av selvbetjente kasser har på produktiviteten i kassepunktet. Analysen er basert på tre år med kvitteringsdata fra ni MENY-butikker på Østlandet. Produktiviteten ... -
Hvordan påvirkes dagligvaremarkedet av nyetablerte bredsortimentsbutikker? : en empirisk studie av hvordan normal-etableringer påvirker Meny-butikker på norske kjøpesentre
Syverinsen, Magnus Haugland; Eide, Kjetil Lund (Master thesis, 2019)Nye salgskanaler og tilgrensende markeder er i økende grad med på å påvirke konkurranserommet til aktørene i det norske dagligvaremarkedet. Butikker med bredt vareutvalg og netthandel er kilder til økt bransjeglidning, ... -
Kampen mot matsvinn i dagligvarebransjen : en empirisk undersøkelse av innføringen av Too Good To Go i Meny
Lund, Kjersti Maite; Øi, Mette Viddal (Master thesis, 2019)Med bakgrunn i FNs bærekraftsmål om å redusere matsvinn med 50 prosent innen 2030, har myndighetene og matbransjen iverksatt tiltak for å redusere matsvinn gjennom hele matverdikjeden. I den forbindelse har det kommet ... -
Konkurranseanalyser i oppstrømsmarkeder
Ulsaker, Simen Aardal (Arbeidsnotat;29/13, Working paper, 2013-09)De fleste produsenter selger ikke sine produkter direkte til sluttbrukerne, men via ett eller flere videreformidlende ledd. En stor del av konkurransemyndigheters virke er å vurdere de konkurransemessige konsekvensene av ... -
Koordiner ing og effektiviser ing i forsyningskjeden : Effektivitetsendring i KIWI som følge av NGFLYT
Aahjem, Espen Pileberg; Andersen, Herman Groth (Master thesis, 2017)Dagligvarebransjen er preget av sterk konkurranse og knappe marginer, men det omsettes for milliarder. Små prosentvise endringer i kostnader eller omsetning kan få enorm betydning på bunnlinjen og det er derfor viktig å ... -
Kostnaden ved å være utsolgt i det norske dagligvaremarkedet : en empirisk studie av omsetningsendringen ved en utsolgtsituasjon og andre utsolgtkostnader for NorgesGruppens butikker
Myhre, Renate Skjolden; Østby, Åse Margrethe (Master thesis, 2018)Det å være utsolgt for en vare vil representere en betydelig kostnad for dagligvareaktører. Årsakene til at aktørene er utsolgt er i stor grad kartlagt av aktørene selv, mens størrelsen på kostnaden er mer usikker. Det ... -
Norway – the Black Sheep in the Scandinavian Grocery Industry : A Comparative Study of Profitability, Efficiency, and Productivity in the Scandinavian Grocery Market
Jacobsen, Adrian Magnus; Jansson, Douglas (Master thesis, 2022)The prevalent view of excessive profits in Norwegian grocery chains has made it an important matter for politicians, competition authorities, and the media. It is often claimed that the competition in the Norwegian grocery ... -
Programfordelers effekt på programtilfredshet og kjedelojalitet blant lavpriskjedenes kunder : en studie om fordelsprogram i det norske dagligvaremarkedet
Alme, Emilie; Hjetland, Mathias Flo (Master thesis, 2020)De tre største aktørene innenfor norsk dagligvarehandel tilbyr ulike fordeler til kundene gjennom fordelsprogrammene Æ, Trumf og Coop Medlem. I denne utredningen blir de ulike programfordelenes effekt på programtilfredshet ... -
Sukkeravgiftens påvirkning på priser, volum, grense- og netthandel av brus i Norge : en empirisk studie om hvordan økningen i særavgift på alkoholfrie drikkevarer har påvirket priser, volum, grense- og netthandel av berørte produkter i Norge
Digranes, Martin Jøndal; Tøstie, Gustav (Master thesis, 2018)I 2018 er overforbruk av sukker en viktig trussel mot folkehelsen internasjonalt. Sukkerholdig brus har vist seg å være en viktig kilde til det høye sukkerinntaket. Det å avgiftsbelegge sukkerholdige drikkevarer er et ... -
Utviklingen i det norske dagligvaremarkedet : et forbrukerperspektiv : en empirisk studie av utviklingen i preferanser for lavpris fra 2008 til 2016
Engelund, Valeria; Eimind, Viktoria Time (Master thesis, 2018)I denne utredningen studeres utviklingen i forbrukernes preferanser i dagligvaremarkedet gjennom tidsrommet 2008 til 2016. Det særlige fokuset ligger på utviklingen i preferanser for lavpris, da det i tidsrommet har vært ...