Browsing NHH Brage by Author "Andreassen, Tor W."
Now showing items 1-13 of 13
-
A customer-centric five actor model for sustainability and service innovation
van Riel, Allard C. R.; Andreassen, Tor W.; Lervik-Olsen, Line; Zhang, Lu; Mithas, Sunil; Heinonen, Kristina (Peer reviewed; Journal article, 2021)Service industries are increasingly unsustainable. Considering consumers as change agents, we show how service innovation may contribute to a service ecosystem that helps achieve emerging sustainability goals. To achieve ... -
Adopting robotics in downstream financial services : a study investigating bank customers' readiness, and potential barriers to adopt robotics technology
Haukeberg, Camilla Sofie Langli; Fosshode, Thomas (Master thesis, 2016)The financial sector is experiencing great challenges as the world enters the fourth industrial revolution. Changing customer preferences and new companies venturing into the financial sector are forcing banks to shift ... -
Behavioral Disinhibition Can Foster Intentions to Healthy Lifestyle Change by Overcoming Commitment to Past Behavior
Fennis, Bob M.; Andreassen, Tor W.; Lervik-Olsen, Line (Journal article; Peer reviewed, 2015)To curb the trend towards obesity and unhealthy living, people may need to change their entire lifestyle to a healthier alternative, something that is frequently perceived to be problematic. The present research, using a ... -
Business model innovation and value-creation: the triadic way
Andreassen, Tor W.; Lervik-Olsen, Line; Snyder, Hannah; Allard, Van Riel; Sweeney, Jill; Yves, Van Vaerenbergh (Peer reviewed; Journal article, 2018)Purpose Open service innovation is an emergent new service development practice, where knowledge on how to organize development work is scarce. The purpose of the present research is to identify and describe relevant ... -
Competing through innovation: Let the customer judge!
Kurtmollaiev, Seidali; Lervik-Olsen, Line; Andreassen, Tor W. (Peer reviewed; Journal article, 2022)Although customers are the final judges of innovations, their opinions on firms’ innovations are rarely listened to. In this article, we developed a novel model for examining the antecedents and consequences of perceived ... -
Effektivitet i det norske drosjemarkedet : en økonomisk vurdering av forretningsmodellene til Uber og tax
Østvold, Anne; Strand, Linn-Kristin (Master thesis, 2017)Formålet med denne utredningen er å vurdere effektiviteten i det norske drosjemarkedet. Nyhetsbildet har siden Ubers etablering i Norge vært preget av debatten om Uber og taxinæringen. Nylig ble det stilt krav fra EFTAs ... -
Et micro-fulfillment centers bidrag til en bærekraftig varehandel : en eksplorativ studie av løsninger for en bærekraftig varehandel
Vestøl, Linn Kristin K. (Master thesis, 2021)ehovet for å redusere klimautslipp gjør at bedrifter må finne nye bærekraftige løsninger og samtidig forbli lønnsomme. I løpet av den siste tiden, og særlig det siste året under den pågående pandemien har omsetningen fra ... -
Innovasjon når markedene endres i turbofart!
Nysveen, Herbjørn; Andreassen, Tor W. (Journal article; Peer reviewed, 2014)I denne artikkelen drøfter vi betydningen av innovasjon under hyperkonkurranse: hurtig og dynamisk konkurranse kjennetegnet ved mangel på varige fortrinn. Utgangspunktet er at stadig flere organisasjoner opererer i markeder ... -
Innovasjon: Det du gjør, er ikke det de ser
Kurtmollaiev, Seidali; Lervik-Olsen, Line; Andreassen, Tor W. (Peer reviewed; Journal article, 2018)Norske bedrifter er opptatt av innovasjon. Motivasjonen er mangslungen. Noen innoverer for å kutte kostnader i produksjon og administrasjon eller for å bli mer bærekraftige. Andre ønsker å innovere i bedriftens eksisterende ... -
Innovasjonsevne i norske bedrifter : norsk innovasjonsindeks
Lervik-Olsen, Line; Kurtmollaiev, Seidali; Andreassen, Tor W. (Journal article; Peer reviewed, 2016)I en BCG-undersøkelse fra 2015 fremkom det at omtrent 80 prosent av de intervjuede topplederne hadde definert innovasjon som en del av virksomhetens viktigste område, og hele 57 prosent hadde definert det som en av de tre ... -
Making money selling “maybe” - the pricing of predictions : a literature review of pricing models of goods and services
Kornstad, Marte; Hauge, Ellen-Kristine Spikkeland (Master thesis, 2019)Advances in technology is a game changer for business. Today we can predict faster, cheaper and better than ever before (McKinsey, 2018), which enables humans to work smarter and faster. The technological development ... -
Uber mot drosje : en økonomisk vurdering av forretningsmodeller
Kirkvik, Anja Basioli; Jerpstad, Olaug (Master thesis, 2016)Uber har nå vært i Norge i 2 år, og helt siden starten har det vært konflikter mellom Uber og drosjenæringen. Kjernen i konflikten er at Uber ikke opererer under samme regelverk som drosjenæringen må forholde seg til. ... -
Valg: en velsignelse eller forbannelse?: effekten av fondsguide på salg av investeringsfond
Hverven, Mats Andreas Kildal; Hansson, Michael (Master thesis, 2015)I takt med et stadig økende spekter av mulige produkt- og tjenestevarianter vokser også vår frihet til å velge blant de ulike alternativer. Denne eksplosjonen av nye produkter er ment å gi oss muligheten til å velge ...