Utbygging av digitalt bakkenett i Norge : NRK og TV 2s motiver
Working paper

View/ Open
Date
2005-02Metadata
Show full item recordCollections
- Working papers (SNF) [809]
Abstract
Målet med utredningen er å analysere NRK og TV 2s motiver ved utbyggingen av det digitale bakkenettet. Vi identifiserer både mediepolitiske- og økonomiske motiver. I forhold til medievitenskap finner vi at hensynet til allmennkringkasting vil være sentralt for både NRK og TV 2, blant annet fordi man bruker allmennkringkastingskravene til å posisjonere seg i markedet. De økonomiske motivene har sin bakgrunn i teori om bedriftservervelse og vi identifiserer både ledelsesmotiver og profittmotiver. Ulike profittmuligheter undersøkes videre ved hjelp av teori for vertikale relasjoner, og vi finner at integrasjonen mellom NRK og TV 2 vil kunne øke profitten blant annet ved eliminering av eksternaliteter. Det er dog problematisk å prise innholdstilbudet i fjernsynsmarkedet og potensialet for profitt vil i stor grad knytte seg til tilleggstjenester. Det er vanskelig å konkludere med ett hovedmotiv, men det er ikke tvil om at NRK og TV 2 vil styrke sin posisjon i det norske fjernsynsmarkedet og kanskje vil overføre sin produsentmakt videre til distribusjonsleddet.
Publisher
SNFSeries
Arbeidsnotat2005:9