Vis enkel innførsel

dc.contributor.authorHansen, Kjersti Lyngtun
dc.contributor.authorHusebø, Anja Elise Øijordsbakken
dc.date.accessioned2006-06-21T06:40:32Z
dc.date.available2006-06-21T06:40:32Z
dc.date.issued2005-02
dc.identifier.issn1503-2140
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11250/165436
dc.description.abstractMålet med utredningen er å analysere NRK og TV 2s motiver ved utbyggingen av det digitale bakkenettet. Vi identifiserer både mediepolitiske- og økonomiske motiver. I forhold til medievitenskap finner vi at hensynet til allmennkringkasting vil være sentralt for både NRK og TV 2, blant annet fordi man bruker allmennkringkastingskravene til å posisjonere seg i markedet. De økonomiske motivene har sin bakgrunn i teori om bedriftservervelse og vi identifiserer både ledelsesmotiver og profittmotiver. Ulike profittmuligheter undersøkes videre ved hjelp av teori for vertikale relasjoner, og vi finner at integrasjonen mellom NRK og TV 2 vil kunne øke profitten blant annet ved eliminering av eksternaliteter. Det er dog problematisk å prise innholdstilbudet i fjernsynsmarkedet og potensialet for profitt vil i stor grad knytte seg til tilleggstjenester. Det er vanskelig å konkludere med ett hovedmotiv, men det er ikke tvil om at NRK og TV 2 vil styrke sin posisjon i det norske fjernsynsmarkedet og kanskje vil overføre sin produsentmakt videre til distribusjonsleddet.en
dc.format.extent715853 bytes
dc.format.mimetypeapplication/pdf
dc.language.isonoben
dc.publisherSNFen
dc.relation.ispartofseriesArbeidsnotaten
dc.relation.ispartofseries2005:9en
dc.titleUtbygging av digitalt bakkenett i Norge : NRK og TV 2s motiveren
dc.typeWorking paperen


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel