dc.contributor.author | Torpe, Halfdan Otto | |
dc.date.accessioned | 2006-06-28T07:16:45Z | |
dc.date.available | 2006-06-28T07:16:45Z | |
dc.date.issued | 2003-12 | |
dc.identifier.issn | 1503-2140 | |
dc.identifier.uri | http://hdl.handle.net/11250/165640 | |
dc.description.abstract | Denne siviløkonomutredningen er et bransjestudium av bilindustrien i Kina. Viktige emner er WTO-avtalens betydning for bilindustrien og myndighetenes sterke kontroll med industrien i Kina. Kina er et interessant marked med stort potensiale. I tillegg har landet god tilgang på rimelig arbeidskraft. Gjennom å se på den historiske utviklingen og sammenligne Kina med Mexico, som har vært gjennom en lignende utvikling i bilindustrien, prøver utredningen å si noe om mulige utsikter for den kinesiske bilindustrien. WTO-avtalen danner grunnlag for mer handel i bilsektoren. Sterk vekst i bruk av kjøretøyer er et problem og en utfordring for Kina. Handel og transport gir muligheter for internasjonale aktører, og for økt velstandsutvikling i Kina. | en |
dc.format.extent | 1276151 bytes | |
dc.format.mimetype | application/pdf | |
dc.language.iso | nob | en |
dc.publisher | SNF | en |
dc.relation.ispartofseries | Arbeidsnotat | en |
dc.relation.ispartofseries | 2003:56 | en |
dc.title | Bilindustrien i Kina : utvikling og utsikter i lys av WTO-avtalen | en |
dc.type | Working paper | en |