• norsk
    • English
  • English 
    • norsk
    • English
  • Login
View Item 
  •   Home
  • Norges Handelshøyskole
  • Centre for Applied Research at NHH (SNF)
  • Working papers (SNF)
  • View Item
  •   Home
  • Norges Handelshøyskole
  • Centre for Applied Research at NHH (SNF)
  • Working papers (SNF)
  • View Item
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Økonomiske aspekter ved internetts markedsstruktur

Foros, Øystein; Kind, Hans Jarle
Working paper
Thumbnail
View/Open
A74_02.pdf (231.4Kb)
URI
http://hdl.handle.net/11250/165710
Date
2002-12
Metadata
Show full item record
Collections
  • Working papers (SNF) [809]
Abstract
Formålet med denne artikkelen er å gi en enkel innføring i Internetts markedsstruktur og historiske utvikling fra en økonomisk synsvinkel. Ett av de sentrale temaene som diskuteres, er hvorvidt den økte heterogeniteten blant brukere og tjenester krever nye allokeringsmekanismer for effektiv utnyttelse av Internetts kapasitetsgrenser. Dernest ser vi på hvordan dominerende nettverksbedrifter kan ha incentiver til å stenge ute mindre rivaler som befinner seg på samme nivå i Internetts hierarki, og hvorvidt vertikal integrasjon kan medføre at oppstrømsbedrifter som kontrollerer essensielle innsatsfaktorer finner det optimalt å stenge ute rivaler i nedstrømsmarkedet. Avslutningsvis argumenterer vi for at fremveksten av Internett, og konvergens mellom media og tele, kan kreve endringer i reguleringen av telekommunikasjonssektoren.
Publisher
SNF
Series
Arbeidsnotat
2002:74

Contact Us | Send Feedback

Privacy policy
DSpace software copyright © 2002-2019  DuraSpace

Service from  Unit
 

 

Browse

ArchiveCommunities & CollectionsBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsDocument TypesJournalsThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsDocument TypesJournals

My Account

Login

Statistics

View Usage Statistics

Contact Us | Send Feedback

Privacy policy
DSpace software copyright © 2002-2019  DuraSpace

Service from  Unit