Vis enkel innførsel

dc.contributor.authorForos, Øystein
dc.contributor.authorKind, Hans Jarle
dc.date.accessioned2006-07-14T15:53:18Z
dc.date.available2006-07-14T15:53:18Z
dc.date.issued2002-12
dc.identifier.issn1503-2140
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11250/165710
dc.description.abstractFormålet med denne artikkelen er å gi en enkel innføring i Internetts markedsstruktur og historiske utvikling fra en økonomisk synsvinkel. Ett av de sentrale temaene som diskuteres, er hvorvidt den økte heterogeniteten blant brukere og tjenester krever nye allokeringsmekanismer for effektiv utnyttelse av Internetts kapasitetsgrenser. Dernest ser vi på hvordan dominerende nettverksbedrifter kan ha incentiver til å stenge ute mindre rivaler som befinner seg på samme nivå i Internetts hierarki, og hvorvidt vertikal integrasjon kan medføre at oppstrømsbedrifter som kontrollerer essensielle innsatsfaktorer finner det optimalt å stenge ute rivaler i nedstrømsmarkedet. Avslutningsvis argumenterer vi for at fremveksten av Internett, og konvergens mellom media og tele, kan kreve endringer i reguleringen av telekommunikasjonssektoren.en
dc.format.extent236955 bytes
dc.format.mimetypeapplication/pdf
dc.language.isonoben
dc.publisherSNFen
dc.relation.ispartofseriesArbeidsnotaten
dc.relation.ispartofseries2002:74en
dc.titleØkonomiske aspekter ved internetts markedsstrukturen
dc.typeWorking paperen


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel