Show simple item record

dc.contributor.authorQvenild, Anne
dc.contributor.authorRingstad, Hanne Grete
dc.date.accessioned2006-10-10T10:05:30Z
dc.date.available2006-10-10T10:05:30Z
dc.date.issued2001-03
dc.identifier.issn0803-4028
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11250/166040
dc.description.abstractFormålet med dette notatet er å belyse ulike former for samarbeid innen reiselivsbransjen, og undersøke hvilke gevinster ulike samarbeidsformer kan gi. Med utgangspunkt i teori om relasjonell rente og nettverksteori drøftes først sentrale faktorer som kan bidra til samarbeidsgevinster. Spesielt fremheves faktorer som relasjonsspesifikke investeringer, kunnskapsdelende rutiner, komplementære ressurser, effektiv ledelse, tillit, makt og avhengighet. Videre anvendes de teoretiske perspektiv på Colorline, og de ulike samarbeid denne bedriften er involvert i. Analysen av Colorline tyder på at komplementære produkter og effektiv ledelse er viktige kilder for å realisere samarbeidsgevinster. Videre tyder analysen på at Colorline har stor nytte av å ha mange løsere samarbeidsrelasjoner. Dette for å kunne tilpasse seg endringer i omgivelsene raskest mulig. Tillit er også en faktor som synes å være viktigere enn formelle avtaler.en
dc.format.extent162209 bytes
dc.format.mimetypeapplication/pdf
dc.language.isonoben
dc.publisherSNFen
dc.relation.ispartofseriesArbeidsnotaten
dc.relation.ispartofseries2001:07en
dc.titleSamarbeid og gevinster i reiselivsnæringen i Norge : et casestudie av Colorline ASen
dc.typeWorking paperen


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record