dc.contributor.author | Larsen, Katrine Birkeland | |
dc.date.accessioned | 2014-02-13T08:36:55Z | |
dc.date.available | 2014-02-13T08:36:55Z | |
dc.date.issued | 2013-08 | |
dc.identifier.uri | http://hdl.handle.net/11250/166700 | |
dc.description.abstract | I denne utredningen tar vi for oss Konkurransetilsynets praktisering av totalvelferdsstandarden. Praktiseringen baserer seg på fusjonsvedtak etter 2003. Total-velferdsstandarden legges til grunn i vilkår nummer to for inngrep mot fusjoner i konkurranselovens § 16. Velferdsstandarden tar hensyn til virkningene for alle aktører som følge av en fusjon. Utredningen går i dybden av Konkurransetilsynets vedtak om å godkjenne på vilkår fusjonen mellom DnB og Gjensidige i 2003. Vi finner at tilsynets praktisering av totalvelferdsstandarden er blitt strengere over tid, og at en fusjon mellom DnB og Gjensidige ikke ville blitt godkjent i dag. Vi finner også at praksisen nærmer seg EUs forbrukervelferdsstandard. | no_NO |
dc.language.iso | nob | no_NO |
dc.publisher | SNF | no_NO |
dc.relation.ispartofseries | Arbeidsnotat;27/13 | |
dc.title | Norges fusjonskontroll. Konkurransetilsynets praktisering av totalvelferdsstandarden over tid | no_NO |
dc.type | Working paper | no_NO |
dc.subject.nsi | VDP::Social science: 200::Economics: 210::Economics: 212 | no_NO |